Toelichting voortgangsbrief versterking toezicht funderend onderwijs
Recent verscheen de voortgangsbrief waarin demissionair minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, Mariëlle Paul, richting de Kamer verantwoordt hoe zij de versterking van het toezicht in het funderend onderwijs wil voortzetten. Wij hebben de belangrijkste punten uit deze voortgangsbrief voor jou als intern begeleider voor je op een rij gezet.
Het versterkt toezicht concentreert zich op drie pijlers:
1) Inhoudelijke focus op de basisvaardigheden en sociale veiligheid.
2) Meer zicht op de klas en een betere balans tussen toezicht op besturen, scholen en het stelsel.
3) Sneller ingrijpen waar nodig.
Sinds de aankondiging van het versterken van het toezicht zijn er veel verbeteringen in gang gezet. Minister Paul is voornemens deze trend voort te zetten en schetst hiervoor vier te volgen lijnen:
1) Concrete eisen aan onderwijskwaliteit en een eenduidige opdracht
--> Met als doel meer houvast en richting te bieden aan onderwijsprofessionals, scholen en besturen te ondersteunen bij het verzorgen van goed onderwijs en tegelijkertijd als inspectie aangrijpingspunten te verschaffen om toe te zien op de onderwijskwaliteit.
2) Meer contact en zicht op kwaliteit in de school
--> Sinds 2017 is de aandacht verschoven naar toezicht op bestuursniveau, omdat zij primair verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs op scholen. Er zijn zorgen of er nu nog wel voldoende toezicht is op schoolniveau, waardoor is besloten het toezicht bij te stellen. Hiervoor is wel een uitbreiding van het aantal werknemers bij de Inspectie noodzakelijk.
3) Toets op goed bestuur en het stellen van voorwaarden aan het vak van onderwijsbestuurder
--> Schoolbestuurders hebben een buitengewoon brede opdracht en complexe taak. Van het zorg dragen voor de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs tot goed werkgeverschap. Dit wordt bemoeilijkt door maatschappelijke problematiek als kansenongelijkheid en het lerarentekort. Lees ook het nieuwsbericht 'Beroepsprofiel Bestuurders goedgekeurd'
4) Direct en daadkrachtig handelen bij onvoldoende kwaliteit
--> Bij onvoldoende kwaliteit is het zaak het onderwijs weer zo snel mogelijk op niveau te krijgen. Om onderwijsprofessionals hierbij te helpen, is de ondersteuning aan scholen en besturen verder uitgebreid. Om te voorkomen dat leerlingen de dupe zijn van lange procedures bij de vaststelling van onvoldoende kwaliteit op een school, blijft de Inspectie stappen zetten om haar processen te versnellen.
Download hier de gehele voortgangsbrief:
Download