Grote zorgen over gedrag jonge pubers na coronatijd
Het eerste wat jongeren hoorden toen zij na de coronacrisis terug op school kwamen was 'jij hebt een leerachterstand', meent gedragspsycholoog Steven Pont. Een leerachterstand kun je inhalen, maar hoe haal je gemiste training van sociale vaardigheden in die zo cruciaal is in de jonge puberleeftijd?
Na de coronacrisis is er volgens Pont te veel aandacht geweest voor leerachterstanden bij jongeren en te weinig gekeken naar de achterstanden die jongeren hebben opgelopen qua ontwikkeling van sociale vaardigheden. "De periode voor en aan het begin van de middelbare school is echt een leeftijd waarin kinderen naar hun omgeving gaan kijken en gaan socialiseren. En dat hebben ze gemist", merkt bovenbouwcoördinator van het Sint-Maartenscollege Jochem Mud op. Hij merkt dat leerlingen sinds de coronacrisis vaker onbeleefd zijn, onaardig zijn tegen elkaar en moelijk te motiveren zijn.
Sociale vaardigheden leer je alleen door bij elkaar te zijn. "We hadden ook sportdagen moeten organiseren of met ze naar het theater moeten gaan", merkt Steven op. "Vergelijk het met skiën, dat kun je ook niet leren uit een boekje, je moet het doen."
En dat is precies waar ze in Voorburg op het Sint-Maartenscollege op inzetten. Daar worden NPO-gelden ingezet voor speciale trainingen in executieve functies bij jongeren. Denk aan zaken als plannen, motivatie vinden, maar ook hoe je omgaat met emoties en hoe je je sociaal wenselijk gedraagt.
Verschillende middelbare scholen zetten de gelden momenteel in voor dergelijke cursussen. Op het Sint-Maartenscollege wordt op dit moment een team van docenten getraind om deze cursussen voort te zetten. "De NPO-gelden zijn op een gegeven moment op, maar de verwachting is dat deze problematiek nog wel even zal spelen op school."
Bron: www.evajinek.nl