De Parelklas: iedereen doet mee
Al voor de ontwikkeling van het Beleidsplan Inclusief onderwijs 2035 zette Obs De Toermalijn tien jaar geleden de eerste stappen richting een inclusieve leeromgeving. In 2014 startten zij met de Parelklas, een groep voor leerlingen met een verstandelijke beperking. Intern begeleider en leerkracht van de Parelklas Petra Leermakers vertelt ons meer over het begin en de vormgeving van dit initiatief. De sleutel tot succes is volgens haar het denken vanuit de mogelijkheden, niet vanuit de beperkingen.
Hoe ziet een lesdag van de Parelklas eruit?
Voor elk van de veertien leerlingen van de Parelklas ligt er iedere schooldag een persoonlijke planning klaar. Wat hebben deze planningen allemaal gemeen? Elk kind brengt zoveel mogelijk tijd door in zijn of haar eigen groep met leeftijdgenootjes. Voor een aantal beslaat dit het grootste gedeelte van de dag. Zij krijgen alleen voor bepaalde vakken individuele begeleiding. Andere leerlingen uit de Parelklas sluiten enkel aan bij sociale activiteiten en vakken als muziek, knutselen en gym. Petra en haar collega-leerkracht Suzanne Aarden zijn met zijn tweeën eindverantwoordelijk voor de Parelklas. Wanneer nodig ondersteunen zij groepsleerkrachten bij een les om te voorkomen dat die moet worden stilgelegd als een leerling van de Parelklas extra aandacht of zorg nodig heeft. Om de groepsleerkracht verder te ontzien, leiden Petra en Suzanne ook de gesprekken met ouders en de multidisciplinaire overleggen over de leerlingen uit de Parelklas.
Welke begeleiding is er aanwezig?
Onmisbaar voor deze onderwijsvorm is de hulp van de onderwijsassistentes en de zorgassistente. Zij begeleiden een kind vaak bij de groepsactiviteiten. Daarbovenop werkt de school samen met onderwijsprofessionals van buitenaf. Zo krijgen ze advies van een begeleider passend onderwijs cluster 3 en is een gedragswetenschapper vanuit het speciaal onderwijs aan de klas gekoppeld. Deze helpt bijvoorbeeld bij het documenteren van de voortgang van een leerling. Dit gaat op dezelfde manier als in het speciaal onderwijs met dezelfde soort ontwikkelingsperspectiefplannen.
Hoe wordt de Parelklas gefinancierd?
Voor al deze extra begeleiding zijn uiteraard ook extra financiële middelen nodig. Tien jaar geleden was de klas hiervoor nog afhankelijk van de rugzakgelden. Dit bracht de nodige spanning met zich mee. Elk jaar was het voor de school weer de vraag of ze de Parelklas konden financieren. Ook heeft de Parelklas geopereerd als een satellietklas van het speciaal onderwijs. Omdat dit problemen veroorzaakte met het aantal BRIN-nummers, was dit geen permanente oplossing. Uiteindelijk nam het samenwerkingsverband de zorgen uit handen. Zij schreven een nieuw beleidsplan en bekostigen de klas sindsdien vanuit een groepsarrangement voor 12 leerlingen. Om de voortgang van de Parelklas te toetsen, bezoekt het samenwerkingsverband twee keer per jaar de school. De zorgassistente wordt bekostigd vanuit de ouders.
Wat is het succes van de Parelklas?
Ieder kind op de Toermalijn krijgt dezelfde kansen en houdt zich aan dezelfde afspraken. Petra benadrukt dat een leerling uit de Parelklas namelijk “gewoon een kind [is] net als jij en ik, met een andere onderwijsbehoefte, maar voor de rest kan hij/zij gewoon mee draaien”. Door te denken vanuit wat wel kan, bloeien de kinderen uit de Parelklas op. Zij krijgen meer zelfvertrouwen en leren vaak sneller nieuwe vaardigheden dan van tevoren was voorspeld. Bij de andere leerlingen op De Toermalijn is de acceptatie in de loop der jaren gegroeid. Voor hen is een leerling uit de Parelklas inmiddels ‘gewoon een klasgenootje’.
Wat is de toekomst van de Parelklas?
De volgende stap voor de Parelklas is wat Petra betreft het helpen opzetten van andere Parelklassen. Veel van haar leerlingen zijn afhankelijk van taxivervoer en zitten op een schooldag soms wel drie kwartier in een taxi. Dit maakt het lastig om na school met klasgenootjes af te spreken. Haar wens voor de toekomst is dan ook dat meer scholen in Nederland een Parelklas krijgen. Gelukkig gaat dit de goede kant op: in Teteringen is recentelijk een tweede Parelklas geopend.
Wil jij jouw collega's ook inspireren met een artikel in de nieuwsbrief? Vul dan dit formulier in