Rekenresultaten weer terug op niveau
Uit de peiling rekenen-wiskunde van de Onderwijsinspectie is gebleken dat leerlingen in het laatste jaar van het (speciaal) basisonderwijs weer op hetzelfde rekenniveau presteren als ze deden voor de coronapandemie in 2019. Goed nieuws dus voor het rekenonderwijs in Nederland. Voor het eerst werd ook het speciaal onderwijs meegenomen in de peiling. Hierbij keek de Inspectie naar schoolverlaters in het voormalige cluster 4.
De peiling wijst uit dat 84 procent van de basisschoolleerlingen het fundamentele niveau 1F behaalt. Zelfs het streefniveau 1S wordt door een derde van de leerlingen gehaald. In het speciaal basisonderwijs liggen deze percentages aanzienlijk lager, daar zit 16 procent van de leerlingen op het 1F-niveau en 2 procent op het streefniveau. In het speciaal onderwijs haalt 56 procent van de leerlingen niveau 1F en 15 procent niveau 1S. In 2009 stelde de commissie-Meijerink dat 65 procent van alle leerlingen in het primair onderwijs het streefniveau zou moeten halen, maar de cijfers uit de peiling wijzen uit dat dit percentage in 2023 wederom niet is gehaald.
Leerlingen in het basisonderwijs lijken de meeste moeite te hebben met sommen waar meerdere bewerkingen voor nodig zijn. Hierbij kan je denken aan het optellen en aftrekken van breuken. Meer eenvoudige sommen als het optellen van hele getallen of het aflezen van een simpel staafdiagram gaat in de meeste gevallen wel goed.
In de peiling zijn ook vragen opgenomen over het onderwijsleerproces voor rekenen en wiskunde. De antwoorden laten zien dat basisscholen gemiddeld meer tijd besteden aan rekenonderwijs dan ze deden in 2019. In het speciaal basisonderwijs is dit sinds 2019 wel gelijk gebleven. Op een groot deel van de basisscholen is er ook een speciale rekencoördinator aanwezig. Bovendien vinden leerlingen dat de rekeninstructie van hun juf of meester vrij helder en duidelijk is opgebouwd.
Een focusgroep van onderwijsprofessionals op het gebied van rekenen heeft zich gebogen over de resultaten van de peiling en is erg blij dat, ondanks de coronaperiode, de rekenprestaties weer op een vergelijkbaar niveau liggen als die van 2019. Dit geeft volgens hen ruimte om te werken naar het bereiken van de streefniveaus uit 2009. Zij pleiten voor een bredere inzet van rekencoördinatoren en sporen schoolbestuurders aan een duidelijke visie te vormen voor het rekenonderwijs.
Gelijktijdig met de peiling van de Onderwijsinspectie, heeft de Universiteit Twente een internationaal onderzoek gedaan naar het reken-, wiskunde- en natuuronderwijs onder leerlingen van groep 6. Ook de resultaten van deze leerlingen lagen in 2023 op hetzelfde niveau als groep 6-leerlingen in 2019. Beide peilingen laten dus een positief beeld zien voor de toekomst van het rekenonderwijs.
Op de website van de Onderwijsinspectie kan je meer lezen over de resultaten.