Claire Boonstra
Terug naar de bedoeling van het onderwijs
Iedereen die in het onderwijs werkt doet dat vanuit de bedoeling kinderen vooruit te helpen in de wereld, om ze iets mee te geven dat zinvol is voor de rest van hun leven en voor de samenleving.
We willen dat goed doen - en te allen tijde voorkomen dat er iets mis gaat. In dat proces hebben we allerlei werkwijzen en patronen ontwikkeld die volledig vanzelfsprekend zijn geworden en als
onlosmakelijk horend bij onderwijs worden gezien: het hebben van een schoolgebouw, klaslokalen, jaargroepen, een leraar voor de klas die kennis overdraagt, toetsen en examens, scores die hoger of lager kunnen zijn, bijbehorende schoolniveaus enzovoorts. We hebben het altijd zo gedaan en dat zal wel een goede reden hebben. Denken we...
Het blijkt echter dat veel van deze gewoonten zijn ontstaan in een tijd waarin heel andere waarden belangrijk werden gevonden en heel andere perspectieven bestonden over de ontwikkeling van mensen. Als je met de kennis en inzichten van vandaag een school of onderwijssysteem zou ontwerpen, zou je nooit uitkomen op het systeem dat we nu hebben. Hoe sluiten we met ons onderwijs nog beter aan bij wat mensen, de samenleving en de planeet
nodig hebben?
Claire blikt met ons terug en kijken we vooruit, maar wel door eerst naar de essentie te gaan: welk verhaal vertellen wij elkaar nu over onderwijs en ontwikkeling? Past dat verhaal nog bij wat we nu weten en ervaren, bij hoe we naar de wereld kijken?
Met haar organisatie œ Operation Education, die ze in 2012 oprichtte, verkent Claire Boonstra de leersystemen van de toekomst en bevraagt ze het onderwijssysteem van vandaag. Want voordat we het leren van de toekomst kunnen vormgeven, is het nodig eerst de inrichting van het huidige onderwijs te begrijpen.
Ze heeft tegenwoordig een vaste rubriek #Onderwijsvragen op BNR Nieuwsradio, waarin ze fundamentele vragen stelt over de manier waarop we het leren en ontwikkelen nu hebben ingericht. Want waarom hebben we lange zomervakanties, waarom een centraal eindexamen en waarom zijn er klaslokalen?
Van corporate bedrijven tot ambtenaren, van leerkrachten en leerlingen tot leiders – overal weet ze mensen op een krachtige wijze in beweging te brengen. Om bedrijven en onderwijsinstellingen te inspireren en uit te nodigen om vervolgens zelf op zoek te gaan hun visie op het leren en ontwikkelen in de toekomst, ontwierp Claire het proces ‘Vragend Veranderen’ waarbinnen ze fundamentele vragen stelt over het waarom en waartoe van onderwijs, over diepgewortelde overtuigingen en gewoontes. Ze plaatst het binnen de context van doorslaggevende bewegingen in de maatschappij, geeft concrete voorbeelden en deelt haar eigen inzichten. Claire is een krachtige en authentieke storyteller die regelmatig tranen, een lach, of een brok in de keel bij haar publiek teweeg brengt.