Violet Best, Claudia Krivec & Els de Marcas
Werken vanuit je morele kompas

Hoe neem jij beslissingen in je werk? Waar baseer je die op? En hoe zorg je ervoor dat je keuzes bijdragen aan ‘het goede’ in onderwijs? Hoe ga je om met alle belangen en morele dilemma’s van elke dag?
Betekenisvolle verandering begint bij professionals die met overtuiging en inzicht richting geven aan hun werk. Dat vraagt praktische wijsheid: gevoel voor wat er speelt, inzicht in wat er kan én ook de moed om eigenwijs te zijn.
In deze workshop maak je samen werk van normatieve reflectieve professionalisering: een manier om bewuster en onderbouwd te handelen in je dagelijkse schoolpraktijk.
We onderzoeken samen hoe je als professional stevig(er) in je schoenen kunt staan bij moeilijke pedagogische vraagstukken waar jij en je team voor staan.
✅ Welke (onbewuste) normen en waarden je werk sturen.
✅ Hoe deze bij kunnen dragen aan jóuw praktische wijsheid..,
✅…, en hoe je hierin je team mee kunt nemen.
Door middel van interactieve opdrachten onderzoek je wat het werken met waarden voor jou kan betekenen en waar je krachten en valkuilen liggen. Zo versterk je je professionele identiteit en draag je bij aan goed onderwijs dat niet alleen deugt, maar ook écht impact heeft.
Doe mee en ontdek hoe je richting kunt geven aan je werk vanuit jouw morele kompas!
Violet Best is Teamcoördinator & Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN
'Ik heb rijke ervaring opgedaan als leerkracht, intern begeleider en locatiedirecteur -op diverse scholen- met verschillende onderwijsconcepten binnen het primair onderwijs. Vanuit mijn huidige rol als teamcoördinator leef ik voor dat verbinden en aandachtige betrokkenheid belangrijk zijn om open en eerlijk de dialoog aan te gaan met elkaar, over ons onderwijs en alles wat ons bezighoudt in leven en werken.
Mijn pedagogenhart klopt voor verbinding; om betekenisvolle bruggen te slaan tussen collega’s, studenten en onze opdrachtgevers in onderwijs en jeugdzorg. Ik geloof in gezamenlijke ontwikkeling en leven lang leren, om het goede te kunnen doen voor de jeugdigen in onderwijs en zorg.'
Claudia Krivec is Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN | Docent Filosofie & Ethiek Master Begeleidingskunde Hogeschool Rotterdam
'Ik ben sinds 2000 werkzaam als docent en onderwijsontwikkelaar in het HBO. Bijdragen aan de vorming van een normatieve reflectieve professional is de gemeenschappelijke noemer van al het onderwijs dat ik afgelopen jaren met collega’s ontwikkeld heb en ben gaan coördineren in de diverse opleidingen.
Filosofie betekent voor mij het verruimen van je blik op de wereld en het menselijk bestaan en in het nooit ophouden vragen te stellen bij wat vanzelfsprekend lijkt of wordt. Een activiteit die het meest plezierig, mooi en vruchtbaar is als ze in dialoog kan gebeuren. Het vertalen van filosofie naar jouw beroep en het uitdagen tot een persoonlijke, reflectieve houding tot dat beroep -met de bijhorende maatschappelijke opdracht- ervaar ik elke dag weer als een mooie uitdaging in het werken met professionals uit onderwijs en zorg. Om kansen te creëren het goede te doen, om de goede redenen.'
Els de Marcas is Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN I Begeleidingskundige Optimus Primair Onderwijs
'Mijn roots liggen in het primair onderwijs, waar ik diverse rollen en functies vervulde. Deze ervaring neem ik elke dag mee als begeleidingskundige binnen Optimus PO.Als supervisor voor kwaliteitscoördinatoren en intern coach op alle lagen van de organisatie- van conciërge tot directeur- streef ik naar verbinding en ontwikkeling vanuit begeleidingskundige principes: van binnenuit- en van onderaf. Leren begint altijd vanuit mezelf. Hoe kunnen we allereerst de brug naar binnen slaan, om vanuit groeiend bewustzijn bruggen te slaan tussen collega’s, ouders en binnen teams. Mijn werk als docent op de master Pedagogiek wordt gevoed en verrijkt door de verbinding met de werkvelden onderwijs & jeugdzorg. Professionaliteit versterken doe je samen, dat is wat mij dagelijks voldoening en inspiratie geeft.'