Myrte Maathuis & Kim Schildkamp
Van datateams naar beter onderwijs

Hoe kunnen we de leerprestaties van leerlingen verbeteren? Hoe kunnen we het welbevinden van leerlingen verbeteren? Hoewel scholen over veel data beschikken, worden beslissingen om het onderwijs te verbeteren nog vaak gebaseerd op aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens.
De Universiteit Twente ontwikkelde de Datateam®methode om data zoals toetsresultaten, doorstroomgegevens en observaties in de klas, effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo het onderwijs te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het werken met data kan leiden tot beter onderwijs en betere leerlingresultaten. Tijdens deze sessie maakt u kennis met de datateam methode en gaan we in op de diverse vormen van data die u hierbij kunt gebruiken. Tevens delen we de onderzoeksresultaten van meer dan 15 jaar werken met datateams.
Myrte Maathuis (MA) is werkzaam als onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. In de afgelopen twaalf jaar heeft Myrte vanuit een wetenschappelijke achtergrond in het voortgezet onderwijs lesgegeven en onderzoek gedaan, met passie voor leerlingen en voor evidence-informed werken. Vanuit Expertis Onderwijsadviseurs begeleidt zij scholen in het PO en in het VO op het gebied van pedagogisch en didactisch handelen en bij het werken met de door Prof. Dr. Kim Schildkamp ontwikkelde Datateam®methode in de dagelijkse schoolpraktijk. Ze begeleidt en ondersteunt hen in het vertalen van data naar concrete handvatten voor de lespraktijk, en het duurzaam ontwikkelen van datageletterdheid binnen het team. Voor meer informatie: https://expertis.nl/adviseurs/myrte-maathuis/
Prof. Dr. Kim Schildkamp is hoogleraar aan de faculteit Behavioural, Management, and Social Sciences van de Universiteit Twente. Ze is afdelingshoofd van ELAN, de vakgroep voor docentontwikkeling, waar ook de lerarenopleidingen van de UT onder vallen. Haar onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik, AI en formatief toetsen. Op dit moment richten verschillende van haar projecten zich bijvoorbeeld op het ondersteunen van docenten in het gebruiken van AI het onderwijs. Voor haar onderzoek werkt ze vaak intensief samen met schoolbesturen en scholen. Ze heeft zogenoemde Datateam®methode ontwikkeld. Deze professionaliseringsinterventie wordt gebruikt in verschillende landen, waaronder in Zweden, België en de Verenigde Staten. Deze methode heeft de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) best research-practice award gewonnen. Ook werkt ze voor het nationale groeifonds programma Npuls. Hier leidt ze een project op het gebied van data- en AI-geletterdheid voor docenten en studenten. Tevens werkt ze als als visiting professor bij SePU, the University of Inland Norway. Hier onderzoekt ze hoe leerlingen betrokken kunnen worden bij het gebruiken van data. Ze is de past president van ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement). Voor meer informatie: https://people.utwente.nl/k.schildkamp