Marjolein Roozendaal & Sylke Vreeswijk
Echt weten hoe leren werkt!
Alle scholen in Nederland hebben een duidelijke maatschappelijke opdracht: ieder kind in een veilige omgeving laten floreren op academisch en sociaal gebied. In het kort gezegd moeten we ervoor zorgen dat ieder kind tot leren komt. Hoe komt het dan dat we het er in het onderwijs zo weinig over hebben hoe leren écht werkt en wat dit betekent voor onze dagelijkse praktijk? Het is tenslotte onze core business. Hoe waardevol zou het zijn als ieder teamlid op een school weet hoe leren werkt en dit vervolgens kan vertalen naar de werkvloer?
Tijdens deze verdiepingssessie nemen Marjolein Roozendaal en Sylke Vreeswijk je mee in de werking van het brein. Tijdens de verdiepingssessie krijg je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe zorgen we ervoor dat onze leerlingen nieuwe kennis daadwerkelijk opslaan in het langetermijngeheugen?
- Hoe voorkomen we cognitieve overbelasting?
- Hoe kunnen leerkrachten wetenschappelijk bewezen technieken inzetten om het leren zo efficiënt mogelijk te laten verlopen?
- En hoe kun jij als IB/KC’er deze kennis gebruiken om het leren van je collega’s te bevorderen?
Na deze verdiepingssessie weet jij écht hoe leren werkt en kun je deze kennis vertalen naar de werkvloer.
Marjolein Roozendaal werkt als senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Marjolein zet hierbij haar ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, extern begeleider voor een samenwerkingsverband en als interne opleider en coach in. Marjolein coacht en schoolt leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.
Marjolein is deskundig en enthousiast. Met veel overtuiging en humor kan ze haar kennis overbrengen op een groep. Ze gaat hierbij altijd op zoek naar manieren om wetenschappelijke inzichten naar de praktijk te vertalen. Marjolein gaat voor steengoed onderwijs, gelukkige kinderen en gelukkige teamleden, want: ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
Sylke Vreeswijk werkt als orthopedagoog, senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas.Op de scholen waar zij komt, stapt zij binnen met een positieve en open blik. Hier gaat ze vanuit haar betrokkenheid samen met het team op zoek naar de kansen die er liggen. Vanuit nieuwe en wetenschappelijk onderbouwde inzichten, waar nodig met wat creativiteit, maar altijd vanuit betekenis. Aanjagend vanuit ‘het waarom’ en enthousiasme, waar mogelijk op een luchtige manier coacht en schoolt zij leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.
Marjolein en Sylke zijn de auteurs van de Wijzer in Leren.