De Berkenschutse, Centrum voor Onderwijsexpertise & VSO
LANS: Leerlingen Allemaal Naar School
LANS (Leerlingen Allemaal Naar School) is een initiatief van het onderwijsexpertisecentrum de Berkenschutse, vormt een samensmelting van wetenschap, onderwijs en jeugdhulp. De focus ligt op het bevorderen van schoolaanwezigheid middels een programma voor het herstel van de schoolgang bij het meest hardnekkige verzuim. Waarom kiezen we ervoor om behandelingen aan te bieden ín de schoolomgeving? Wat drijft ons om onderzoek te doen, en op welke manier plukken we de vruchten van deze onderzoeksinspanningen? En, nog belangrijker, hoe waarborgen we dat deze drie pijlers - wetenschap, zorg en onderwijs - een geïntegreerd aanbod vormen? Deze sessie werpt een diepgaande blik op de keuzes die we maken en de lessen die we hebben geleerd in het werken met leerlingen met ASS (Autismespectrumstoornis) en schoolverzuim met onderliggende emotionele stressfactoren.
Cynthia Defourny werkt als GZ-psycholoog op onderwijsexpertisecentrum de Berkenschutse. Ze heeft ruime ervaring in het begeleiden van jongeren en hun ouders, welke ze zowel in het onderwijs als in behandelsettingen heeft opgedaan. Cynthia heeft zich gespecialiseerd in jongeren met angst- en stemmingsklachten. Vanuit dit expertisegebied is ze mede-oprichter van LANS (Leerlingen Allemaal naar School). Hierin zet zij zich in voor schoolaanwezigheid en preventie van verzuim en maatwerk voor kinderen die het moeilijk vinden om naar school te gaan vanwege onderliggende emotionele stress. Verbinding tussen wetenschap, zorg en onderwijs staan in haar werk centraal. Vanuit bevlogenheid en passie voor haar vak houdt ze zich tevens bezig met het opleiden van professionals als NIP supervisor kinderen en jeugd.
Evelyne Karel is een gedreven GZ-psycholoog, PHD-kandidaat en manager Onderwijs & Onderzoek bij De Berkenschutse, centrum voor onderwijsexpertise. Als mede-oprichter van LANS richt zij zich in haar klinische werk op jongeren die vanwege onderliggende angst- en stemmingsklachten langdurig niet naar school gaan en hun ouders. Haar benadering is gebaseerd op vertrouwen, verbinding, denken in mogelijkheden, en werken vanuit een sterke wetenschappelijke basis. Binnen haar PHD onderzoek concentreert Evelyne zich onder andere op de effectiviteit van de binnen LANS gebruikte behandelmethodiek @school. Haar PHD onderzoek strekt zich ook uit naar het ondersteunen van scholen om de schoolaanwezigheid van jongeren te bevorderen, waardoor schooluitval kan worden voorkomen. De kern van Evelyne's rol als manager Onderwijs & Onderzoek is het bouwen van bruggen tussen onderwijs en (wetenschappelijk) onderzoek. Ze bevordert onderzoekend leren en handelen bij onderwijsprofessionals, waardoor ze gezamenlijk werken aan onderwijsverbetering.