Week Intern Begeleiden 2023 (WIB)
Hét congres voor elke IB'er & KC'er!
De WIB 2023 zit er weer op! We bedanken je voor je komst & hopen je volgend jaar weer te mogen verwelkomen.
Op deze site vind je de informatie over de WIB 2023. We werken ondertussen aan het programma voor de WIB in november 2024. Meer informatie volgt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In november 2023 organiseren we alweer voor het 12e jaar de WIB. Zoals altijd zal ook dit jaar het programma weer zeer divers zijn met maar liefst 17 inspirerende sprekers!
NIEUWE LOCATIE: Wegens groot succes en aanvraag komen we dit jaar ook in Amsterdam!
Waarmee ga jij aan de slag? Hoge verwachtingen, het coachen van leerkrachten of een van de andere 15 onderwerpen. Klik hier voor het programma.
Wil je je inschrijven? Kies dan eerst een locatie hieronder.
We komen in november 2023 weer op de volgende locaties:
- Amsterdam - donderdag 2 november 2023
- Zwolle - dinsdag 7 november 2023
- Utrecht - dinsdag 14 november 2023
- Rotterdam - dinsdag 21 november 2023 UITVERKOCHT!
- Eindhoven - maandag 27 november 2023 UITVERKOCHT!
Amsterdam, Zwolle, Utrecht, Rotterdam & Eindhoven
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
09:00 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:15 | Opening | Marcel van As | Welkomstwoord van de dagvoorzitter |
10:15 - 11:00 | Keynote 1 | Marald Mens |
Werken aan vakmanschap binnen je team doe je zo! |
11:00 - 11:30 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt |
11:30 - 12:15 | Parallel 1 | Vivian van Alem | De IB'er als procesbegeleider |
Marc Cobben |
Succesvol innoveren vanuit persoonlijk leiderschap |
||
Jiska Peper |
Prikkelverwerking in het kinderbrein: ontwikkeling en individuele verschillen |
||
Simone van Dijk | Waarderende klassenbezoeken | ||
Eustache Sollman |
Breek de stilte: een kind met selectief mutisme op school |
||
12:15 - 13:10 | Pauze | Lunch | Bezoek de informatiemarkt |
13:10 - 13:55 | Parallel 2 | Redwane Bouttaouane | Hoge verwachtingen van íedere leerling |
Tessa Fennema & Chantal Boevink | Een duik in de leerkuil | ||
Anne-Marie Visser |
Groepsvorming in het basisonderwijs |
||
Jacqueline van den Heuvel & Annelieke Mak | Systemisch coachen op de werkvloer | ||
Zwolle, Utrecht, Rotterdam | Peter van Dijk | Rekenonderwijs en de 1S opdracht | |
Amsterdam & Eindhoven | Luuc Willering & Iris van Vuuren | Op weg naar 1S met hoge verwachtingen | |
13:55 - 14:00 | Wissel | ||
14:00 - 14:45 | Parallel 3 | ||
Mieke Michiels | Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving | ||
Esther Monfils | Breinkennis: hulp bieden bij problemen met aandacht, motivatie en het beklijven van leerstof | ||
Jorinde Jelles | Ga aan de slag met veerkracht in je team | ||
Martine van der Pluijm / Anne Bos | Werken aan de taalontwikkeling van het jonge kind | ||
14:45 - 15:10 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt |
15:10 - 15:55 | Keynote 2 | Nicolaas Duin | De kunst van het luisteren |
15.55 - 16:00 | Afsluiting | Marcel van As |
Locatie
Locatie | Datum | Locatie | Tijden |
Amsterdam | donderdag 2 november 2023 | Pakhuis de Zwijger | 10:00-16:00 |
Zwolle | dinsdag 7 november 2023 | Nieuwe Buitensociëteit | 10:00-16:00 |
Utrecht | dinsdag 14 november 2023 | Domstad | 10:00-16:00 |
Rotterdam (UITVERKOCHT) | dinsdag 21 november 2023 | Engels Conference Center | 10:00-16:00 |
Eindhoven (UITVERKOCHT) | maandag 27 november 2023 | PSV Stadion | 10:00-16:00 |
Amsterdam, Zwolle, Utrecht, Rotterdam & Eindhoven
Sprekers
Ook dit jaar presenteren we een divers programma met o.a.:
Marcel van As
Dagvoorzitter
Natuurlijk is Marcel ook dit jaar weer onze dagvoorzitter. Met zijn bevlogenheid en enthousiasme verbindt hij de lezingen en thema's van de WIB aan elkaar en verzorgt hij opnieuw de rode draad door de dag.
Marcel van As is momenteel werkzaam als onderwijsadviseur. Hij heeft jarenlange werkervaring in het PO, SO en VSO als leerkracht, teamleider zorg en directeur.
Hij schreef onder andere de TIBtool Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties. Naast zijn werk in het onderwijs is hij in zijn vrije tijd op het podium te vinden bij stichting BOV (Bergse Operette Vereniging). Hij speelde al grote rollen in o.a. de musical Aïda en in de aankomende voorstelling Oliver!
Marald Mens
Kleuters: jonge kinderen met grote breinen
Het brein van kleuters ontwikkelt zich in een unieke periode in een mensenleven. Het is een fase waarin een enorme groeispurt is waar te nemen in allerlei hersengebieden. Hierdoor ontwikkelen kleuters zich van peuters, die sterk leven in het moment, tot kleuters die grip leren krijgen op hun gedrag, emoties en concentratievermogen. Sociale relaties gaan zich verdiepen, net als de eigen sociaal-emotionele ontwikkeling.
In de lezing ‘Kleuters: jonge kinderen met grote breinen’ zal neuropsycholoog Marald Mens je meenemen op een ontdekkingstocht door het kleuterbrein. Je krijgt inzicht in de ontwikkeling en de belangrijkste principes ervan, zodat je goed kunt inspelen op de nieuwsgierigheid, het leren en de sociale interacties van kleuters in deze cruciale ontwikkelingsfase. Neuropsychologische kennis wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden en filmmateriaal. En, zoals altijd bij Marald Mens, wordt het met een vleugje humor gebracht.
Marald Mens (1973) begon als neuropsycholoog maar ging al na een jaar zijn hart achterna: hij zegde zijn baan op om de Pabo-opleiding te gaan doen. Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en IB'er te zijn geweest, ging Marald brein en onderwijs met elkaar combineren. Hij werkte als docent Neuropsychologie op de Fontys Hogeschool en later als schoolbegeleider bij de CED-Groep. Hij geeft nu vanuit zijn eigen bedrijf Mens op School lezingen door het hele land en werkt als vaste schoolpsycholoog op een twintigtal basisscholen. De boeken ‘Breinsleutels’ en ‘Bananenschillen op School’ zijn van zijn hand.
Vivian van Alem
De IB'er als procesbegeleider
Hoe zorg je voor succes in een schoolverbeterproces? De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert: van achteraf ‘repareren’ wat niet goed gaat naar meer preventief samen werken aan goed onderwijs voor elke leerling. Om het vakmanschap van de leraren in de school te versterken, speel je als IB’er een actieve rol in dit proces van schoolverbetering.
Hoe kun je zo’n schoolverbetertraject ontwerpen en begeleiden? Welke factoren zorgen voor een succesvol traject? En wat kun jij doen om je teamleden goed te laten samenwerken in het verbetertraject? In deze sessie krijg je handvatten hoe jij als procesbegeleider kunt bijdragen aan een sterke samenwerkingscultuur en een succesvol schoolverbetertraject.
Vivian van Alem is hoofdredacteur voor het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB) en auteur van ‘Wegwijzer voor de intern begeleider’ (2022): een handzaam naslagwerk voor IB’ers en KC’ers. Zij schrijft en geeft lezingen over het werkveld van de intern begeleider.
Als adviseur en procesbegeleider ondersteunt zij scholen in het verbeteren van hun onderwijskwaliteit, het versterken van het taal-/leesonderwijs en het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap, vanuit de overtuiging dat wanneer leraren leren van elkaar, dit leidt tot meer werkplezier.
Marc Cobben
Kwaliteitscultuur: vertrouwen, participatie & communicatie
Scholen hebben vandaag de dag vrijheid om (binnen de kaders van de wet) zelf te bepalen wat hun kwaliteitsstandaarden zijn en welke kwaliteit ze nastreven. Daarnaast hebben ze ook de vrijheid om zelf een kwaliteitscultuur op te bouwen. Een kwaliteitscultuur laat zich vangen in drie hoofdonderwerpen, te weten: vertrouwen, participatie en communicatie (Vegt, Middelbeek & Suijkerbuijk, 2020). Door deze receptuur te kennen en te doorleven ben je, als kwaliteitscoördinator, het vliegwiel als het gaat om het stimuleren van de leercultuur om te komen tot kwaliteit binnen de school. Marc Cobben neemt je mee en vertelt je alles wat jij moet weten als KC'er met betrekking tot de kwaliteitscultuur, zodat de weg naar succes voor de hand ligt.
Marc Cobben weet als ex-schoolleider als geen ander wat er speelt in het onderwijs. Daarbij heeft Marc zich de afgelopen jaren ontwikkeld als organisatieadviseur, persoonlijk- en groepscoach (Edux, onderwijsadvies) . Daarnaast schrijft en doceert hij opleidingen voor leidinggevenden. Marc benadert leiderschap situationeel, faciliterend en persoonlijk. Doordat hij gecertificeerd NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) en h-(humanistic)NLP (Psychology) trainer is, is hij tevens scherpzinnig op waarneembaar gedrag, taal en taalpatronen en (succesvolle of minder succesvolle) strategieën in communicatie.
Jiska Peper
Prikkelverwerking in het kinderbrein: ontwikkeling en individuele verschillen
Prikkels in en om het klaslokaal zijn overal en kunnen een negatieve invloed hebben op aandacht, concentratie en welbevinden van leerlingen. Welke prikkels vanuit de zintuigen worden doorgelaten naar het bewustzijn (sensorische gevoeligheid) en welke prikkels als relevant worden bestempeld, wordt in de hersenen bepaald. Kinderen kunnen enorm verschillen in sensorische gevoeligheid en prikkelverwerking, maar kunnen daar ook nog in ontwikkelen.
Druk of teruggetrokken gedrag van een leerling in de klas kan het gevolg zijn van zowel onder- als overprikkeling en vereist een andere benadering in beide situaties. Het kan voor een leerkracht echter lastig zijn te weten of een leerling onder- of overprikkeld is.
In mijn lezing zal ik ingaan op prikkelverwerking in het ontwikkelende kinderbrein en zal ik resultaten presenteren van een voorstudie. In deze studie heb ik gekeken naar de relatie tussen druk gedrag in de klas en individuele verschillen in prikkelverwerking.
De resultaten van dit pilotonderzoek geven meer inzicht in wat er achter druk (of juist teruggetrokken!) gedrag zit, zodat leerkrachten handvatten krijgen om hierop in te spelen.
Dr. Jiska Peper is psycholoog en hersenwetenschapper. Ze is gepromoveerd op onderzoek naar hersenontwikkeling in de (pré)puberteit. Jiska heeft ruim 15 jaar onderzoek gedaan naar de werking en de bouw van het kinderbrein in relatie tot cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze heeft meer dan 50 internationale (vak)publicaties op haar naam staan. Via haar organisatie Science2share vertaalt zij bevindingen uit onderzoek naar de praktijk, zodat (genuanceerde) kennis terechtkomt bij professionals in het onderwijs, de opvoeding en de zorg.
Recent heeft Jiska als leerkracht-ondersteuner in het basisonderwijs gewerkt en verzorgt zij zelf ontwikkelde hersenlessen ‘Hack je hersens’ aan leerlingen op diverse scholen.
Simone van Dijk
Liefdevol en confronterend coachen
"Ik begrijp de techniek van het waarderend onderzoeken. Maar hoe kan ik nou coachend handelen wanneer ik iets zie dat ik niet goed vind, of waar ik me zorgen over maak, zowel in het handelen van de leerkracht als in het leren van de groep?"
"Hoe pak ik het aan als ik coachend een leerkracht niet in beweging krijg?"
"Wat kan ik doen als het coachende gesprek dat ik voer, stroef verloopt?"
Heb jij deze vragen ook? In deze workshop verkrijg je inzichten en leer ik je de techniek van Liefdevol confronterend coachen. Ik noem het ook wel M&M. Nieuwsgierig geworden? Dan zie ik je graag in de workshop!
Simone van Dijk is zelfstandig gevestigd docent, coach, trainer en specialist Handelingsgericht Werken & Arrangeren en Traumasensitief Onderwijs.
Ze werkt als docent in het (POST-) HBO en in opdracht van scholen en samenwerkingsverbanden PO en VO aan goed onderwijs, aan (leer)gedrag en aan oplossingsgerichte, waarderende, wederkerige communicatie.
Simone staat nog regelmatig voor de klas als ‘co-teacher’, met name in het SBO. De positieve beïnvloeding van de interacties leraar-leerling en leerlingen onderling staat daarbij altijd centraal.
Eustache Sollman
Breek de stilte – Een kind met selectief mutisme op school
Als een kind op school (bijna) niet praat, maar thuis wel, kan er sprake zijn van selectief mutisme. Wat is selectief mutisme? Wat zorgt ervoor dat ze niet praten? Wat komt er, behalve het niet praten, vaak nog meer bij kijken? Hoe kunnen deze kinderen op school begeleid worden? Hoe ga je als leerkracht hier mee om? Wat kan de rol van de IB'er hierbij zijn?
Allemaal vragen die tijdens deze sessie aan bod komen. Er wordt besproken hoe binnen een klassensituatie omgegaan kan worden met kinderen met selectief mutisme. Wat kan een leerkracht beter wel of juist beter niet doen? Wat vraagt dit van de school? Vanuit verschillende casussen wordt een combinatie van theorie en praktijk doorgenomen. De nadruk ligt op de dagelijkse praktijk binnen de school.
Eustache Sollman werkt als onderwijsondersteuner bij de Stichting Speciaal Onderwijs Twente en Oost Gelderland (SOTOG) en is eigenaar van EUSTACHE. Hij is gespecialiseerd in selectief mutisme. Hij behandelt kinderen volgens het behandelprotocol ‘Praten op school een kwestie van doen’, en geeft ondersteuning aan leerkrachten en schoolteams. Tevens is hij een veelgevraagd spreker op dit gebied.
Eustache is auteur van verschillende artikelen en twee boeken over selectief mutisme: ‘Breek de stilte’ en ‘Lekkere kletskoppen?!”
Meer informatie over hem is te vinden op www.breekdestilte.nl
Redwane Bouttaouane
Hoe hoge verwachtingen leiden tot de benutting van leerpotentie
Wetenschappelijk onderzoek leert ons dat de verwachtingen van leraren de leerprestaties van leerlingen zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Een belangrijke rol is dus weggelegd voor de leraar als het gaat om de (volledige) benutting van leerpotentie. Tijdens deze workshop zullen de belangrijkste inzichten gedeeld worden uit het boek ‘Benut het leerpotentieel van álle leerlingen’. Deze workshop gaat daarom over meer dan het effectief handelen van de leraar. Het gaat over hoe leraren denken en handelen vanuit hoge verwachtingen van al hun leerlingen. Visies, opvattingen, verwachtingen en de houding van onderwijsprofessionals komen hierin terug. Uit talloze onderwijsonderzoeken naar het verbeteren van leerprestaties en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen blijkt het hebben van hoge verwachtingen onlosmakelijk hiermee verbonden te zijn. Tijdens deze workshop wordt ingegaan op de volgende vragen: Wat betekent dat voor mij als intern begeleider? Hoe kan ik mijn collega’s aanzetten tot het hebben van hoge verwachtingen en hen hiernaar helpen handelen? Hoe kan ik bij mij op school tegemoet komen aan verschillen tussen leerlingen?
Redwane Bouttaouane is werkzaam als onderwijsdeskundige en programmaleider bij Stichting Het Leerinstituut. Daarnaast werkt hij als docent binnen de Master Educational Needs opleiding bij Fontys OSO. Binnen deze opleiding verzorgt hij de vakken Waarderen van verschillen en Neuropsychologie. De afgelopen jaren heeft hij meer dan 1000 lesuren geobserveerd bij meer dan 700 leraren. Ook schreef hij het boek ‘Benut het leerpotentieel van álle leerlingen’. In dit boek gaat hij in op hoe leraren in de Nederlandse onderwijscontext gericht kunnen werken aan het hebben van hoge verwachtingen van álle leerlingen en hoe hiermee het leerpotentieel wordt benut.
Tot slot heeft Redwane de volgende opleidingen doorlopen: Onderwijswetenschappen, de Master Educational Needs en de pabo.
Tessa Fennema & Chantal Boevink
Een duik in de leerkuil
"Kom tot diep leren in de leerkuil." Een metafoor die gebaseerd is op de leeruitdaging beschreven door James Nottingham, een Britse onderwijskundige. Om tot leren te komen moet je metaforisch door een kuil. Vaak wordt er gedacht dat dit alleen hoogbegaafde leerlingen betreft, maar niks is minder waar. Iedereen gaat door een leerkuil om tot leren te komen. Alleen bij de één voelt het anders dan bij de ander. Wat voor de één een kuiltje is, wordt door de ander ervaren als een diepe put.
Samen gaan we in gesprek over de leerkuil. Wat zijn de fasen, wat levert het op en wat heb je nodig om aan de overkant te komen? Laat je uitdagen tijdens deze workshop en zet de eerste stap om de leerkuil te koppelen aan je lessen of individuele begeleiding van de leerlingen.
Tessa Fennema is geboren en getogen in Friesland, waar zij al 28 jaar een eigen logopediepraktijk heeft. Tessa begeleidt nu met name leerlingen die hoogbegaafd zijn en ernstige dyslexie hebben. Dit doet zij door meerdere therapieën en methoden te integreren tijdens de behandeling waarin vooral het kind centraal staat. Naast de dyslexiebehandelingen geeft zij NLP-trainingen en heeft ze het educatieve bordspel “Een duik in de leerkuil” ontwikkeld.
Wil je meer weten over Tessa? Kijk dan hier.
Chantal Boevink is geboren en getogen in de Achterhoek. Zij heeft reeds 23 jaar ervaring als midden- en bovenbouwleerkracht in het basisonderwijs en is werkzaam bij stichting PRO8. Ze werkt daarnaast binnen het basisonderwijs als cultuurcoördinator, kindercoach en MatriX-professional en begeleidt kinderen, hun ouders en leerkrachten bij diverse hulpvragen. In het najaar van 2023 start ze haar eigen kindercoachpraktijk ‘Boef coaching’ in Groenlo.
Chantal denkt met Tessa mee in de ontwikkeling van de training bij het spel "Een duik in de leerkuil" en verzorgt samen met Tessa de bijbehorende training.
Wil je meer weten over Chantal? kijk dan hier.
Anne-Marie Visser
Groepsvorming in het basisonderwijs
Je kent het vast wel, het ene schooljaar heeft de leerkracht een heerlijke groep waar goed mee gewerkt kan worden en het volgende schooljaar staat diezelfde leerkracht met zijn/haar handen in het haar. De leerlingen in de groep blijven maar “stormen”, er zijn continu (kleine) ruzies en het lijkt wel of de groep niet optimaal tot leren komt. Hoe zit dat precies? Wat kan je als IB'er doen om de leerkracht te ondersteunen bij een “moeilijke” groep en hem/haar helpen om weer grip te krijgen op het groepsproces? Tijdens deze deelsessie neem ik jullie mee in de achtergrondkennis over groepsvorming, vastgelopen groepsvormingsprocessen en is er aandacht voor de vertaling naar de praktijk.
Anne-Marie heeft ervaring als leerkracht en intern begeleider, als ambulant begeleider cluster 4 vanuit het speciaal onderwijs en als orthopedagoog in het onderwijs en de GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd op het snijvlak onderwijs en zorg, waarbij het voor haar belangrijk is om te kijken naar wat het kind of de jongere nodig heeft om verder te komen. Dit kan ondersteuning zijn in de schoolse setting, diagnostisch onderzoek of een begeleiding-/behandeltraject, maar altijd vanuit een oplossingsgerichte benadering.
Na het afronden van haar opleiding tot orthopedagoog aan de Universiteit van Leiden heeft zij de post-masteropleiding tot orthopedagoog-generalist gevolgd. Daarbij is zij opgeleid in het uitvoeren van diverse behandelmethodieken zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), EMDR (traumabehandeling), handelingsgerichte diagnostiek, Alles Kidzzz gedragstraining, mindfullness bij kinderen, executieve functieproblemen en oplossingsgerichte psychotherapie bij kinderen en jongeren. Anne-Marie werkt als kwaliteitsadviseur onderwijs bij de Leo Kanner Onderwijsgroep (SO/VSO). Daarnaast heeft ze haar eigen praktijk: www.praktijkvikids.nl
Jacqueline van den Heuvel & Annelieke Mak
Systemisch coachen op de werkvloer
Groei, ontwikkeling en resultaat: hoe krijg je het voor elkaar? “Effectief onderwijs begint met de juiste verbinding.”
Je doet er als IB'er er alles aan om opbrengsten inzichtelijk te maken en daarmee grip te krijgen op wat nodig is. Maar dan …
Dan begint het grote afstemmen op de leerkracht, het kind én de ouders. En het coachen en begeleiden op de werkvloer. In deze workshop laten we je ervaren welke opbrengsten je krijgt als je dat op een systemische manier doet, waarbij je naar de onderstroom leert te kijken. Je krijgt inzicht in dynamieken die ervoor zorgen dat iets stagneert. Je gaat aan de slag met een praktische coaching tool die je de volgende dag direct kunt inzetten.
Annelieke en Jacqueline hebben zich gespecialiseerd in het systemisch werken. Ze coachen vanuit de onderstroom, maken gebruik van (organisatie)- opstellingen maar zetten ook andere systemische werkvormen in om een klas, individuen of teams weer in beweging te krijgen richting positief contact, groei en ontwikkeling. Beiden hebben jarenlang zelf ook lesgegeven in het basisonderwijs.
Annelieke is IB'er, systemisch en traumasensitief onderwijs/gezinscoach.
Jacqueline is systemisch (loopbaan)coach voor onderwijsprofessionals en werkt daarnaast voor RTC Transvita.
Ze hebben hun krachten gebundeld met de opzet van een academie. Hun Academie biedt praktische trainingen en workshops voor het basisonderwijs over onder meer systemische coaching en begeleiding in de klas.
Peter van Dijk (Zwolle, Rotterdam, Utrecht)
Rekenen op de goede weg, naar 1S?
“De meeste bo-leerlingen beheersten minstens het fundamentele niveau (1F) voor lezen, taalverzorging en rekenen. Ongeveer 75% van de leerlingen gaat na het basisonderwijs naar vmbo-t, havo of vwo. Voor een goede aansluiting op deze onderwijssoorten is het van belang dat deze leerlingen ook het streefniveau beheersen. Van de bo-leerlingen behaalde bijna driekwart ook het streefniveau (2F) voor lezen, maar voor taalverzorging en rekenen lagen deze percentages lager. Zeker bij rekenen moeten meer leerlingen dit streefniveau kunnen behalen.” (Uit: Hoofdlijnen - De Staat van het Onderwijs 2023 - Het stelsel). Tijdens deze bijeenkomst kijkt Peter C. van Dijk samen met ons welke valkuilen en mogelijkheden er binnen ons rekenonderwijs zijn om meer leerlingen te begeleiden naar 1S.
Peter C. van Dijk werkt als zelfstandig opleider en orthopedagoog (www.kindimpuls.nl Amsterdam). Hij verzorgt tegenwoordig trainingen/opleidingen (o.a. rekencoördinator/-specialist, IB) en begeleidt scholen en besturen met name gericht op het rekenonderwijs, keuze en implementatie van alle nieuwe methodes (WIG-5/ PP-4/ G&R-j/ AT-Q/ SEMSOM/ Snappet/ Met Sprongen Vooruit) en rekenverbetertrajecten. Daarnaast werkt hij als onafhankelijk deskundige voor een Samenwerkingsverband. Voordat hij dit deed is hij begonnen als leerkracht in het basisonderwijs en verschillende vormen van Speciaal (basis)Onderwijs. Na zijn studie orthopedagogiek is hij werkzaam geweest aan de PABO, de Opleidingen Speciaal Onderwijs en Schoolbegeleidingsdienst. Zijn stijl van werken is uitgaan van de kracht en mogelijkheden van kinderen en de medewerkers. Tijdens zijn werk integreert hij zijn ervaring en kennis, waardoor er een voortdurende wisselwerking ontstaat tussen praktijk en theorie. Steeds staat de vraag centraal: “Wat heeft het kind eraan?”
Luuc Willering (Amsterdam) Iris van Vuuren (Eindhoven)
Op weg naar 1S met hoge verwachtingen
In deze lezing staan wij stil bij het nastreven van het referentieniveau 1S als uitgangspunt voor het aanbod in het basisonderwijs. Er wordt ingegaan op de verschillen tussen referentieniveau 1F en 1S, er is aandacht voor het stellen van hoge verwachtingen en kansengelijkheid. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het hebben van hoge verwachtingen zorgt voor betere leerprestaties op rekengebied. Daarbij is effectief rekenonderwijs waarbij de kennis en vaardigheden van de leerkrachten centraal staan, een zeer belangrijk onderdeel. In de lezingen voor de Week van de Intern Begeleiders (WIB) zal aandacht zijn voor het belang van het stellen van hoge verwachtingen in combinatie met effectief rekenonderwijs op weg naar 1S en de rol van IB'ers hierin.
Luuc is 14 jaar teamleider en docent rekenen/wiskunde & didactiek op de pabo geweest. In de jaren daarvoor was Luuc werkzaam in het vmbo als docent wiskunde en heeft hij als leerkracht gewerkt in het basisonderwijs. Naast zijn werk heeft hij de lerarenopleiding wiskunde en een master gericht op het managen van (cultuur)verandering binnen onderwijsorganisaties afgerond. Daarnaast heeft hij zich verdiept in het vak rekenen/wiskunde door het volgen van de oriëntatiecursus aan het Freudenthal instituut en is hij gecertificeerd ERWD-begeleider (Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie).
Iris heeft meer dan 15 jaar ervaring als docent rekenen/wiskunde in het vmbo en leerkracht in het basisonderwijs en zet zich altijd in voor professionalisering. Iris is een bevlogen en gepassioneerde onderwijsadviseur. Door haar ervaring en expertise op rekengebied in het po en vo kan zij een goede vertaling maken tussen de theorie en de praktijk. Analytisch, gestructureerd, probleemoplossend, empathisch, ambitieus, secuur en scherp zijn woorden die goed bij haar passen. Iris heeft ervaring in verschillende rollen als reken-/dyscalculiecoördinator, rekenspecialist, wiskunde- en rekendocent en heeft meegewerkt in verschillende rekenstuurgroepen in diverse organisaties. Hierdoor kan zij vanuit verschillende perspectieven meedenken en adviseren.
Mieke Michiels
Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving
Tijdens deze lezing neemt Mieke je mee in data, opbrengsten, onderwijskwaliteit en kwaliteitsbeleid. Hoe kun je systematisch werken aan kwaliteitsverbetering door gebruik te maken van data? Oftewel: wat is datazingeving? Hoe kun je dit integreren in cyclisch werken en hoe geef jij als intern begeleider hier sturing aan?
In deze praktische en no-nonsense sessie word je geïnspireerd hoe je structuur, cultuur en leidinggeven aan continue verbetering van de kwaliteit van het onderwijs weg kunt zetten in jouw school.
Mieke Michiels werkt al ruim 20 jaar in het onderwijs. Ze is gestart als leerkracht en later doorgegroeid richting intern begeleider en lid van managementteams. Sinds 2020 is zij werkzaam als interim intern begeleider, onderwijsadviseur en coach binnen het basisonderwijs. Daarnaast is zij ook redactielid van het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB).
Mieke is een professional met onder andere een groot analytisch vermogen en oog voor kwaliteit. Dit heeft ertoe doen bijdragen dat haar expertise veelal ligt op het gebied van zicht op ontwikkeling, onderwijskwaliteit, data-analyse en sturing geven aan ontwikkel-, verander- en verbeterprocessen. Hierbij wordt gestart vanuit een diepte-analyse om daarna resultaatgericht te werken binnen een systematisch cyclisch proces, waarbij borging en kwaliteit hoog in het vaandel staan.
Esther Monfils
Stimuleer de executieve functies van leerlingen
Neuropsychologie kent een grote belangstelling vanuit het onderwijs. Dat geldt met name voor de executieve functies (EF). Veel leraren signaleren EF-problematiek en willen graag hulp bieden. Vaak vragen zij hun IB’er of KC’er om raad. Maar wat zijn nu de do’s en don’ts en hoe zorg je er als IB’er of KC’er voor dat leraren niet overspoeld worden met adviezen?
Esther heeft 9 aanraders voor leraren. Die aanraders helpen hen bij het aanscherpen van hun handelen: zo kunnen ze de EF van leerlingen stimuleren. In deze inspiratiesessie laat Esther je zien hoe jij vanuit jouw rol leraren kunt ondersteunen en professionaliseren als het gaat om uitdagingen op het gebied van EF. We kijken met een voorbeeldcasus wat er ingezet kan worden. Voor het volgen van deze inspiratiesessie is enige voorkennis van EF gewenst. Kijk op www.breinbloeiers.nl/wib24/ om deze voorkennis op te doen of te activeren.
Esther Monfils is orthopedagoog leerproblemen. Ze is gestart als leerkracht in het basisonderwijs en is ook RT'er en IB'er geweest. Esther is tevens diagnosticus en behandelaar geweest van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ook werkte ze op een hogeschool en doceerde daar het keuzevak dyslexie en leesproblemen. Op dit moment werkt zij als onderwijsspecialist bij een samenwerkingsverband en heeft zij een eigen bedrijf voor leermiddelen, training en onderwijsadvies. Wellicht ken je haar van Breinhelden (onderwijsprogramma voor EF), de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes en BreinBloeiers. Zij schreef de TIBtool ‘Stimuleer de executieve functies van je leerlingen’ die in september 2024 verscheen.
Martine van der Pluijm en Anne Bos
Taal begint thuis: Onderzoek naar hoe je taalonderwijs voor jonge kinderen kunt verbinden met de taalomgeving thuis.
Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn vaak in het nadeel ten opzichte van hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit leidt tot kansenongelijkheid. Tijdens deze bijdrage vertellen we hoe we tijdens praktijkgericht onderzoek samen met leraren van jonge kinderen op zoek zijn gegaan naar hoe zij met hun taalonderwijs beter in kunnen spelen op de verschillen tussen kinderen en hun taalomgeving thuis. We blikken terug op het onderzoeksproces, de ontwerpgerichte aanpak in co-creatie met leraren en ouders en op het resultaat: een aanpak die leraren helpt zich te bekwamen in het aangaan van partnerschapsrelaties met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun kinderen (Thuis in Taal). Hierbij is het steeds de vraag hoe leraren kunnen aansluiten bij juist de kinderen en ouders met de minste kansen. Tot slot vertellen we nog iets over recent onderzoek, waarbij we op zoek zijn naar hoe professionals kinderen en ouders ook thuis kunnen ondersteunen bij het bieden van een taalrijke omgeving.
Martine van der Pluijm is pedagoog. Zij is als lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving verbonden aan het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. In 2020 promoveerde zij op een onderzoek naar hoe leraren kunnen samenwerken met alle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Op dit moment werkt zij aan nieuw onderzoek dat voortbouwt op haar promotieonderzoek met als doel een handreiking te ontwikkelen voor professionals om de interactie tussen ouders en kinderen ook in de thuissituatie te ondersteunen. Daarnaast is zij betrokken bij het onderwijs van sociale en educatieve bachelor- en masteropleidingen van Hogeschool Rotterdam.
Anne Bos werkt sinds 2009 als zelfstandig projectmanager en adviseur op het snijvlak van onderwijs en samenleving. Daarnaast was zij de afgelopen jaren in Londen leerkracht Nederlandse taal en cultuur en directeur van de Nederlandse Regenboogschool. Na haar terugkomst uit Londen in 2021 ging zij aan de slag met de aanpak Thuis in Taal. Bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en voor Actief Ouderschap is zij projectmanager en adviseur en zet zij zich in om onderwijsprofessionals te ondersteunen bij het leren samenwerken met alle ouders in het belang van de taalontwikkeling van hun kinderen.
Jorinde Jelles
Versterk de veerkracht van je team!
Veerkracht is het beste te omschrijven als het vermogen om op een passende manier te reageren op stressvolle omstandigheden. Je hebt veerkracht nodig om te kunnen omgaan met uitdagingen en moeilijkheden. De hoeveelheid veerkracht van een persoon is geen vaststaand gegeven. Iedereen kan (meer) veerkracht ontwikkelen!
Als IB’er/ KC’er is het ook belangrijk om de veerkracht binnen je team op peil te houden. Veerkrachtige leerkrachten kunnen immers bijdragen aan de veerkracht van hun leerlingen. Ook leerkrachten moeten weleens flink door de leerkuil heen tijdens een studiedag, hebben helpende gedachten nodig om een moeilijk oudergesprek in te gaan en passen verschillende copingstrategieën toe in een hectische periode op school. Leren van en met elkaar over veerkracht is een krachtig middel om als team (nog) meer met elkaar te verbinden. Hiervoor zijn talent, lef, groei en kracht sleutelbegrippen om met elkaar over in gesprek te gaan. In deze workshop krijg je praktische tools om met veerkracht aan de slag te gaan. Zowel voor jezelf, als voor je collega’s. Met uiteindelijk natuurlijk het doel veerkrachtige kinderen!
Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Zij was eerder werkzaam als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, als ambulant begeleider en intern begeleider.
Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto, haar talent is dan ook de KANSENZIENER.
Nicolaas Duin
De kunst van het luisteren
In deze presentatie leer je op originele wijze beter en leuker samenwerken. Dat resoneert, want muziek raakt iedereen en in de muziek telt elke stem. Hoe zet je de toon? Op welke manier stem je op elkaar af? Waarom kun je niet zonder dissonanten in je organisatie? Muziek zorgt voor verbinding. Met veel humor, passie en live muziek zoekt Nicolaas die verbinding op.
Ruim 25 jaar stond Nicolaas Duin als freelance toetsenist op podia over de hele wereld. Hij speelde o.a. in producties met Danny de Munk, Henk Poort, Willeke Alberti, Loes Luca, Bob Fosko en vele anderen. Overal zag hij de positieve invloed van muziek op mensen. Sinds enkele jaren vertaalt Nicolaas de mooiste inzichten uit de muziek naar de werkvloer.
Prijs
De WIB 2023 is uitverkocht! Het is niet langer mogelijk een ticket voor deelname aan te schaffen. Je kunt nog wel aansluiten op de Landelijke IB/KC-dag 2024!
Tot 10 juli | Vanaf 10 juli | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo congressen* | €275 | €300 |
Reguliere prijs | €325 | €350 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Klik op 'Offerte aanvragen' in de kolom rechts om vrijblijvend een offerte op te vragen.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Inschrijven
Klik op de gewenste locatie om je in te schrijven.
Controleer bij je inschrijving goed of je jezelf voor de juiste locatie inschrijft!
Informatiemarkt
Sponsoren WIB
Bureau ICE - IEP
HiRO
HiRO is dé lesmethode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. HiRO helpt leerkrachten bij het creëren van een veilig pedagogisch klimaat. Wij geloven dat dit de basis vormt om iedere groep en elk kind in zijn kracht te zetten. Dit doen wij door bewegend- en ervarend leren te combineren met de 7 HiRO waarden. Het is een schoolbreed jaarprogramma binnen een digitale leeromgeving, die in de klas gebruikt wordt. Gebruiksvriendelijk voor de leerkracht en leuk voor de kinderen!
Boom Uitgevers | |
DiaTaal Dia is een educatieve uitgeverij die digitale toetsen en aanvullend lesmateriaal voor het basis- en voortgezet onderwijs ontwikkelt en scholen ondersteunt bij de ontwikkeling van leerlingen en het versterken van de basisvaardigheden taal en rekenen. Van inzicht door toetsen, naar gericht oefenen én groeien. |
|
E-Wise E-WISE heeft speciaal voor intern begeleiders een uitgebreid cursuspakket ontwikkeld. Als intern begeleider begrijp je de unieke behoeften van jouw school. Met online nascholing van E-WISE kun je jouw vaardigheden verder ontwikkelen en de opgedane praktische kennis direct toepassen.
Het IB-pakket bestaat uit ruim 40 cursussen, waaronder kwaliteitscoördinatie, leerlingondersteuning, leerkrachtbegeleiding, team- en schoolontwikkeling, en externe samenwerking. Met één abonnement heb je onbeperkt toegang tot alle cursussen in het pakket. Nieuwsgierig naar E-WISE? Kom dan langs bij hun stand in Zwolle of kijk op |
|
Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam Lukt het niet om een langdurig of chronisch, lichamelijk ziek kind het onderwijs te bieden dat aansluit op zijn of haar mogelijkheden? De consulenten van het Expertisecentrum Ziek en Onderwijs Rotterdam ondersteunen het kind, ouders en leraar kosteloos met gerichte expertise en advies op maat. Op school, in het ziekenhuis of thuis. Zo krijgen ook deze zieke leerlingen het onderwijs dat zij verdienen en blijven ze betrokken bij de klas, leraren en vrienden. |
|
Instondo Instondo is een afkorting en staat voor Instituut Onderwijs Ondersteuning. Simpelweg is dát wat we doen: onderwijsprofessionals ondersteunen zodat zij hun vak zo goed mogelijk kunnen (blijven) uitoefenen. Ons aanbod bestaat uit een breed assortiment aan boeken, uiteenlopende congressen, diverse opleidingen en een scala aan vakbladen. |
|
Leeruniek |
|
Lexima Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen zijn basisvoorwaarden om in onze informatiesamenleving goed te kunnen functioneren. Omdat dat dat niet voor iedereen even makkelijk gaat, bieden wij digitale programma’s aan die leerlingen hierbij ondersteunen. Onze software, trainingen en projectbegeleiding helpen als compleet programma om effectief en systematisch leesbevordering, geletterdheid, gecijferdheid en ondersteuning bij dyslexie voor elkaar te krijgen. Voor meer informatie zie www.lexima.nl. |
|
Met Sprongen Vooruit - Julie Menne Instituut Met Sprongen Vooruit is een doelendekkend programma voor rekenen en wiskunde in het primair (speciaal) onderwijs. Ons programma bestaat onder andere uit volledig uitgewerkte interactieve, klassikale oefenlessen, beweging voor binnen en buiten, die passen in de leerlijn, doelendekkend en speels zijn voor de leerlingen.
Kom naar onze stand, schrijf u in voor onze nieuwbrief (5x per jaar) en ontvang een goodiebag waarmee u de volgende dag een les kunt verzorgen. |
|
Schoolsupport Schoolsupport nodigt je uit en we ontmoeten je graag! Deel je ervaringen met ons. Laat je informeren over de Bareka rekenmetingen, en de Rekensprint en Spellingsprint remediërende interventies. Of loop even langs voor de Voorlezer en NT2,Praat mee. We nemen ook Rekenvlot mee, en vertellen je meer over Steeds beter rekenen, als compenserend rekenhulpmiddel.
Er is van alles te vinden bij de tafels van Schoolsupport tijdens de WiB-dagen!
|
|
Zien in de Klas ZIEN in de Klas is een inspirerend en landelijk opererend onderwijsadviesbureau (PO/VO). Onze missie is alle klassen gelukkig & gelijke kansen voor ieder kind. De basis hiervoor is een goede relatie tussen de leerkracht/docent en de leerlingen. Wij richten ons op het meebouwen aan een sterke basis binnen de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Samen kijken we naar wat leerlingen wél kunnen en werken we aan een optimale basisondersteuning. |
TIB
De WIB wordt mede mogelijk gemaakt door TIB (Tijdschrift Intern Begeleiden).
Nog geen lid? Je kunt nu laagdrempelig kennismaken met dit vakblad, een absolute must-have voor elke IB'er én KC'er.
Ga voor meer informatie naar www.tijdschriftib.nl
Amsterdam, Zwolle, Utrecht, Rotterdam & Eindhoven
De WIB 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: