Landelijke IB-dag
Save the date! 12 maart 2024
De IB-dag 2023 was dankzij jou een groot succes! We danken je voor je komst en hopen je volgend jaar weer te mogen ontvangen, of al eerder op een van de WIB-dagen in november.
Op dinsdag 14 maart 2023 organiseerde Instondo Congressen de 6e editie van de Landelijke IB-conferentie met als thema: Toetsen als onderdeel van kwaliteitszorg
We beschouwden de veranderende rol van de intern begeleider in relatie tot de kwaliteitscoördinator en zoomen in op toetsen, een belangrijk onderwerp voor zowel de IB'er als de KC'er. Professionals uit het hele land komen samen om te netwerken, kennis uit te wisselen en meer te leren van & over elkaar.
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE GLD
Programma
Dit was het programma van de IB-dag 2023:
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
---|---|---|---|
09:00 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:05 | Opening | Dagvoorzitter Jorinde Jelles | Welkom |
10:05 - 10:40 | Keynote 1 | Karen Heij | Over de zin en onzin van toetsen |
10:40 - 10:50 | IB verkiezing 2022/2023 | Juryvoorzitter Wim Meijer | Bekendmaking van de winnaar |
10:50 - 11:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
11:20 - 12:05 | Parallel 1 | Martin Ooijevaar |
Leren van toetsen |
Processen in kaart, (tijds)verspillingen eruit! | |||
Marthe Schneiderberg | Traumasensitief onderwijs: vergroten van veerkracht | ||
José Schraven | Zo leer je kinderen lezen en spellen | ||
Toetsaanbieders | Pecha Kucha presentatie: alle toetsen op een rij | ||
12:05 - 13:00 | Pauze | Lunch | Bezoek informatiemarkt |
13:00 - 13:50 | Keynote 2 | Tjip de Jong & Luc Greven | De 10 principes van de IB'er - live podcast |
13:50 - 14:00 | Wissel | ||
14:00 - 14:45 | Parallel 2 | Anouk Brouns | Kleuters, wordt hier geleerd? |
Peter de Vries | Effectief en efficiënt samenwerken met ouders | ||
Rob Martens | Motivatie en spel | ||
Marcel Peters & Nicolette Simons | Praktische verdieping op doelgericht werken | ||
Toetsaanbieders | Pecha Kucha presentatie: alle toetsen op een rij | ||
14:45 - 15:10 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
15:10 - 15:55 | Keynote 3 | Richard de Hoop | Van toetsbeleid naar onderwijsvisie of van klassiek naar jamming! |
15:55 - 16:00 | Afsluiting | Dagvoorzitter Jorinde Jelles |
Locatie
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE GLD
Sprekers
Dit waren de sprekers op de IB-dag van 2023:
Jorinde Jelles
Dagvoorzitter
Deze onderwijskundige duizendpoot stopt al haar enthousiasme en energie in het dagvoorzittersschap tijdens de landelijke IB-dag 2025.
Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider bij ZIEN in de Klas. Zij is eerder werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, als ambulant begeleider en intern begeleider. Haar huidige werkzaamheden bestaan onder andere uit het oplossingsgericht coachen en begeleiden van onderwijsprofessionals, het verzorgen van workshops en studiedagen en het ondersteunen van schoolteams op het gebied van didactisch en pedagogisch handelen.
Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto.
Naast haar werkzaamheden bij ZIEN in de Klas is ze enthousiast redactielid van de TIB en mag zij de komende IB-dag, na een zeer succesvolle rol als dagvoorzitter op de IB-dag 2022, wederom als dagvoorzitter meewerken aan een inspirerende en leerzame dag.
Karen Heij
De (on)eerlijkheid van het vroege Nederlandse selectieproces
Met de eindtoets basisonderwijs worden de levenskansen van kinderen in hoge mate bepaald. Alom wordt de vroege selectie in Nederland verdedigd door te wijzen op de objectiviteit en eerlijkheid van het selectieproces. Maar in hoeverre klopt dat? In haar proefschrift heeft Karen onderzocht of en in hoeverre de eindtoets de beoogde functies kan waarmaken en welke gevolgen de eindtoets heeft op kansengelijkheid en rechtvaardigheid. In haar lezing neemt zij jullie mee in haar bevindingen.
Karen Heij is taalkundige en toetswetenschapper. Zij was jarenlang directeur van Bureau ICE en is nu onafhankelijk onderwijsadviseur. Op 21 april is zij gepromoveerd op haar proefschrift ‘‘Van de kat en de bel. Tellen en vertellen met de eindtoets basisonderwijs.’ Klik hier voor de samenvatting. Je kunt de digitale versie van het proefschrift hier vinden.
Luc Greven
De 10 principes van de intern begeleider (podcast live on stage)
Tijdens deze keynote zal Tjip de Jong (van Tjipcast) live on stage een podcast opnemen met Luc Greven, (auteur van o.a. 'De toekomst van de intern begeleider') over de uitgangspunten uit zijn nieuwe boek; De 10 principes van de intern begeleider. Hij zal vergezeld worden door IB'ers op het podium maar ook de IB'ers in de zaal hebben een belangrijke input tijdens deze keynote!
Drs. Luc F. Greven was o.a. directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht), leraar, intern begeleider en directeur in het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs, hogeschooldocent en wethouder met onderwijs in zijn portefeuille.
Zijn focus ligt nu op leiderschap en begeleiding in school. Rondom deze thema's heeft hij talloze lezingen en studiedagen verzorgd. Hij schreef o.a. De negen principes van de excellente schoolleider (2015), De toekomst van de intern begeleider (2017), Kantelende scholen (2019), Een vitale visie voor school (Instondo, 2021) en De 10 principes van de intern begeleider (2022) allen verschenen bij Instondo.
Tjip de Jong
De 10 principes van de intern begeleider (podcast live on stage)
Tijdens deze keynote zal Tjip de Jong (van Tjipcast) live on stage een podcast opnemen met Luc Greven, (auteur van o.a. 'De toekomst van de intern begeleider') over de uitgangspunten uit zijn nieuwe boek; De 10 principes van de intern begeleider. Hij zal vergezeld worden door IB'ers op het podium maar ook de IB'ers in de zaal hebben een belangrijke input tijdens deze keynote!
Tjip houdt zich graag bezig met vraagstukken die gaan over onderwijsontwikkeling, opleiden, leren in het werk (en op school), organisatieverandering, kennisdelen, innovatie en de inrichting van aantrekkelijke leer- werkomgevingen.
Hij is zelfstandig ondernemer en verdeelt zijn tijd als onderzoeker, adviseur, docent, spreker, schrijver en maker van Tjipcast. Zijn werkweek is altijd erg divers. Zo geeft hij les op de Universiteit van Amsterdam, begeleidt hij enkele directieteams in het onderwijs en neemt hij meestal wel één of twee podcasts op. Regelmatig doet hij dat in co-productie met Metis Onderwijsadvies waarmee hij nauw samenwerkt.
Daarnaast is hij vaste docent in het Masterprogramma Leiderschap en Innovatie (Kind en Educatie aan de Katholieke Pabo in Zwolle. Tot slot schrijft hij ook veel over onderwijs (hij blogde ruim één jaar voor NRC Handelsblad) en geeft hij lezingen en presentaties over onderwijsverbetering, leiderschap, samenwerken en innovatie.
Richard de Hoop
Knallend en humoristisch einde van het eerste Nationale Kleutercongres
Richard laat je anders kijken naar jouw kleuters maar ook naar jouw collega's. Met zijn creatieve en muzikale insteek zet hij de hele zaal aan het denken maar laat hij ze ook uitbundig lachen. Zijn verhaal is herkenbaar en het raakt. Hoe hij dat doet? Dat ervaar je aan het einde van de dag. Een slot om niet te missen!
Als spreker over samenwerken en veerkracht in organisaties noemen klanten hem een echte professional. Gepassioneerd, enthousiasmerend, motiverend, adrem, onnavolgbaar en iemand die in staat is om serieuze inhoud op een luchtige manier over te brengen. Kortom een inspirerende spreker! Richard is een betrokken, levendige, energieke, realistische optimist. Als een echte “homo ludens” gebruikt hij muziek als metafoor en inspiratiebron om zijn boodschap nog beter te laten klinken. Als ondernemer heeft hij sinds 1991 een 4 tal bedrijven in de HRM dienstverlening opgezet en 2 daarvan in 2006 verkocht. In 2014 heeft hij na het schrijven van zijn 2de boek: “Topteams zijn toekomstmakers” het e-learning platform Teamtalenttraining gelanceerd waarmee het mogelijk wordt om online teamtalenten te ontwikkelen. Meer informatie over Richard vind je op zijn site: www.richarddehoop.nl
Martin Ooijevaar
Leren van toetsen
Op de meeste basisscholen van Nederland worden elk half jaar genormeerde toetsen afgenomen. Na elke periode worden de toetsgegevens normaal gesproken diepgaand en uitvoerig geanalyseerd, worden conclusies getrokken en wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de behoeften van de leerlingen. Waar moet je van tevoren goed over nadenken als je hiermee aan de slag gaat? En als je aan de slag gaat, hoe kun je dit nu doordacht en handig doen? In deze sessie geeft Martin aan op welke wijze dit zou kunnen. Uitgangspunten hierbij zijn cijfers niet zien als afrekenmiddel, heldere doelen en succescriteria en de betrokkenheid en onderzoekende houding van alle teamleden.
Martin Ooijevaar is sinds 2018 directeur onderwijs bij SKOWF, een schoolbestuur met 22 scholen in West-Friesland. Hij schrijft met enige regelmaat artikelen op LinkedIn rondom het thema analyseren en opbrengsten. Nadat hij in 2007 afstudeerde als onderwijskundige aan de UvA werkte hij 11 jaar als onderwijsadviseur bij SBZW (Nu Klaarr). Hij begeleidde hierbij teams met opbrengstgericht werken, rekenonderwijs en nog meer. Daarvoor werkte hij 9 jaar als leraar basisonderwijs. Naast zijn werk als directeur onderwijs heeft hij een quizbedrijf dat multimediale quizzen maakt en presenteert voor bedrijven, horeca en meer.
Marcel Peters & Nicolette Simons
Een praktische verdieping op doelgericht werken
Doelgericht werken is een term die steeds vaker voorkomt in de onderwijspraktijk. Basisscholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met niveauverschillen. Omgaan met niveauverschillen wordt als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Tijdens deze lezing worden vijf stappen voor het werken in de korte handelingsgerichte cyclus uitgelegd. IB’ers en leerkrachten horen er praktische tips en krijgen formats, (praktijk)voorbeelden en handvatten om doelgericht te werken met niveauverschillen. Hierbij staan vijf belangrijke uitgangspunten centraal: start op schoolniveau, werk doelgericht, werk in de korte cyclus, werk vanuit hoge verwachtingen en flexibele niveaugroepen, en creëer in de klas de juiste voorwaarden. De sprekers bieden vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen doelgericht te laten werken met niveauverschillen. Deze methodiek heeft zich in de praktijk veelvuldig bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen en om scholen met flexibele niveaugroepen te laten werken vanuit hoge verwachtingen.
Marcel Peters en Nicolette Simons zijn werkzaam als onderwijsadviseurs (GGO Advies) met een specialisme in didactisch handelen (o.a. rekenspecialisten) en doelgericht werken. Zij vertalen de theorie naadloos naar de praktijk door hun achtergrond als onderwijskundige, leerkracht en directeur in het basisonderwijs. Als duo begeleiden zij veel basisscholen in verbetertrajecten. Marcel en Nicolette hebben oog voor het beleid op schoolniveau maar kijken ook altijd naar de praktijk van de klas.
Nadia Verhoeven
Omdat leren begint met lezen en spellen
Als intern begeleider/kwaliteitscoördinator heb je een belangrijke taak in het observeren en coachen van leerkrachten bij hun lessen in technisch lezen en spelling. Het is belangrijk dat de IB'er weet wat essentieel is voor een goede les en daarop bij kan sturen. Nadia neemt je mee in de werkzame elementen van de bewezen methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ van José Schraven. ZLKLS is geen methode, maar een methodiek die bij iedere lees- en spellingsmethode toegepast kan worden. Nadia is scholingspartner van José, maar werkt zelf ook als IB-er binnen het speciaal onderwijs. Hierdoor kan ze praktische tips geven waar je morgen in de praktijk mee aan de slag kunt!
Nadia Verhoeven is werkzaam geweest als leerkracht en orthopedagoog en benut haar kennis over leren en didactiek nu al een aantal jaren als IB'er op een cluster-2-school. Daarnaast is ze scholingspartner van José Schraven en verzorgt ze scholing en begeleiding t.a.v. de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. Als leerkracht deed Nadia haar eerste ervaring op met de methodiek en merkte al snel resultaat bij haar taalzwakke leerlingen. Haar missie is om alle leerlingen in het basisonderwijs een stevige basis te geven in technisch lezen en spelling, want echt leren begint met deze twee vakken.
Rob Martens
Motivatieproblemen in het onderwijs: waarom we niet mogen vergeten te blijven spelen
In deze lezing wordt het begrip intrinsieke motivatie verkent, een sleutelbegrip uit de bekende zelf-determinatietheorie. Hoe kan dit begrip, dat zo sterk in de buurt komt van spel, ons helpen bij het begrijpen en verminderen van de grote motivatie problemen in het onderwijs, waarbij het soms lijkt of leerlingen alleen nog iets doen omdat het moet, verplicht is of ‘meetelt’? Hoe krijgen we meer plezier, interesse en nieuwsgierigheid terug in het onderwijs?
Onderwijspsycholoog Rob Martens is hoogleraar aan de faculteit onderwijswetenschappen van de OU. Zijn specialismen zijn onderwijsvernieuwing en motivatieprocessen.
Hij is, in deeltijd, ook werkzaam geweest als wetenschappelijk directeur van het ecbo en van NIVOZ. Hij publiceerde verschillende boeken over spel en motivatie (‘We moeten spelen’ en ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’).
Marthe Schneijderberg
Traumasensitief onderwijs: vergroten van veerkracht
School is bij uitstek een plek waar getraumatiseerde kinderen zich veilig kunnen voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen kunnen ontwikkelen. Door gedragsproblemen kan er echter een negatieve spiraal ontstaan die de traumaproblematiek juist versterkt en die bij leerkrachten tot handelingsverlegenheid leidt. Kennis over trauma en de gevolgen ervan op de ontwikkeling van kinderen kan deze spiraal doorbreken. Als leerkrachten door een ‘traumabril’ naar het gedrag van kinderen leren kijken, kunnen ze het gedrag beter begrijpen en de juiste handvatten vinden om het gevoel van veiligheid van leerlingen te vergroten. Zo kunnen ook deze leerlingen zich zowel op cognitief als op sociaal emotioneel gebied optimaal ontwikkelen. In deze lezing komen de essentiële elementen van traumasensitief onderwijs aan bod en bieden ervaringen uit de praktijk – van zowel onderwijsprofessionals als ervaringsdeskundigen - handvatten om gerichter de veerkracht van leerlingen én leerkrachten te helpen vergroten.
Marthe is orthopedagoog en GZ-psycholoog en heeft ruim 10 jaar ervaring in het werken met kinderen en jeugdigen met trauma gerelateerde problematiek. Ze werkt bij het Kinder- & Jeugdtraumacentrum (KJTC) van Kenter Jeugdhulp. Dit is een hoog gespecialiseerd behandelcentrum voor kinderen en jongeren én hun gezinnen, die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt. Vaak gaat het om één of meerdere vormen van kindermishandeling, zoals emotionele verwaarlozing, seksueel misbruik en/of huiselijk geweld. Marthe verzorgt scholing op het gebied van traumasensitief onderwijs, opvoeding en hulpverlening. Ze is co-auteur van het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen, waarvan vorig jaar de volledig herziene versie verscheen.
Anouk Brouns
De verrijkte omgeving
In deze workshop gaat Anouk je praktisch antwoord geven op de meest gestelde vragen over het spel in de verrijkte omgeving. De vraag die daarbij centraal staat is: biedt de inrichting van mijn groep voldoende ontwikkelingskansen?
Daarbij zullen we inhoudelijk ingaan op vraagstellingen als:
- Wat is het belang van het werken met sterke fundamenten in een kleutergroep?
- Hoe richt je deze fundamenten in op het spelniveau van jouw didactische middenmoot?
- Welke criteria kun je hanteren om te meten of de omgeving kwalitatief voldoende ontwikkeling stimuleert?
- Hoe kun je met materialen het spel remediëren of juist verdiepen en verrijken? Kortom: welke differentiatie is er mogelijk?
- Wat is de letterlijke plaats van het thematische spel en welke keuzes maak ik wel of juist niet?
- Welke kijk hebben we op de plaats van een rekenhoek of lees- en schrijfhoek?
Deelnemers aan deze workshop ontvangen na afloop een kijkwijzer waarmee ze zicht krijgen op de sterke punten maar ook de mogelijke verbeterpunten van de eigen speelleeromgeving.
Anouk is erop gebrand dat je na afloop direct het verschil kunt maken in jouw groep en neemt de uitdaging graag aan om dit doel te behalen bij iedere deelnemer; of je nu pas net het kleuteronderwijs aan het ontdekken bent of al jaren gedreven les geeft aan de jongsten van de school.
Anouk is haar loopbaan in het onderwijs begonnen in de Haagsche Schilderswijk, waar ze meer dan 15 jaar voor de klas heeft gestaan. Ze startte twee jaar geleden de Kleuterrevolutie op. Hiermee wil ze laten zien hoe in haar optiek het mooiste kleuteronderwijs eruit ziet.
Momenteel is zij werkzaam als adviseur op kinderopvanglocaties en scholen. Zij is dé specialist op het gebied van het jonge kind. Haar speerpunten zijn spel en doelgericht werken. Spelen staat hoog op haar agenda. Als onderwijsadviseur richt ze zich op praktische scholingen voor alle professionals in het onderwijs waarbij ze een sterk educatief concept gebruikt als basis voor scholingen. In haar trainingen kijkt ze samen met de professionals naar wat (jonge) kinderen moeten leren én hoe ze dat het beste leren.
Door de vele scholingstrajecten en gesprekken met professionals heeft Anouk een werkwijze ontwikkeld om op concrete en praktische manieren gegevens te verzamelen over de vorderingen van de kinderen. Deze werkwijze maakt dat alle professionals binnen de school weer grip voelen en ervaren dat hun inspanningen ten goede komen van het kind.
Peter de Vries
Effectief en efficiƫnt samenwerken met ouders
Kinderen en jongeren ontwikkelen zich beter bij een goede samenwerking met ouders. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken enzovoort. In een interactieve workshop neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.
Peter de Vries was bijna tien jaar leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking. Lange tijd werkte hij als principal consultant ouderbetrokkenheid bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies en ontwikkelde daar het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’. Nu is hij zelfstandig expert op het gebied van ouderbetrokkenheid en doet promotieonderzoek hiernaar aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Hij heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan. Zie ook: www.peterdevries.nu.
Petronette Castrop
Processen in kaart, (tijds)verspillingen eruit!
Door een proces goed in kaart te brengen kun je tot perfectie komen in je PCDA cyclus. Deze workshop gaat over meer doen van wat er toe doet, door te stoppen met dingen die er niet toe doen. Wat er toe doet is dat wat van waarde is voor de leerling. Wat er niet toe doet verschijnt als onbalans, overbelasting van processen en is herkenbaar door 7 grote verspillingen. Denk maar aan wachten. Het is vervelend als je afhankelijk bent van je collega. Of als je bezig bent met iets dat je al 200 keer hebt gedaan zonder reden. Vooral het knip en plak werk is zonde en niet van deze tijd. Tijd kan efficiënter ingedeeld worden en in deze workshop wil ik je meenemen in een eerste stap richting efficiënter werken.
In deze workshop gaan we alle activiteiten van je proces toetsen in kaart brengen. We gaan waarde toevoegen in deze activiteiten. Om tot slot alle verspillingen eruit te halen en de overbodige activiteiten te verwijderen. Wil jij ook dat jouw processen efficiënter verlopen dan ziet Petronette je graag in haar workshop!
Petronette is lange tijd leerkracht geweest in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Al vanaf de start van haar loopbaan houdt zij zich bezig met het reduceren van stress bij kinderen en volwassenen. Momenteel is zij als proces- en verandermanager bij Klassicum vooral bezig met opdrachten rondom werkdrukverlaging en vitaliteit bij onderwijsprofessionals. Hiervoor gebruikt zij onder andere de theorieën rondom 'scrum' en 'lean'.
Wim Meijer
Juryvoorzitter verkiezing 'IB'er van het jaar 2023-2024'
Wim is voorzitter van de jury die de IB'er van het jaar 2023-2024 verkiest.
Wim Meijer is specialist op het terrein onderwijsbegeleiding en passend onderwijs. Hij ontwierp de methodiek van consultatieve leerlingbegeleiding. Na zijn loopbaan aan de Rijksuniversiteit Groningen verzorgt hij voorlichting en trainingen en hij is als zelfstandig adviseur actief bij uiteenlopende onderwijsinstellingen.
Pecha Kucha presentatie
Toetsaanbieders
Een Pecha Kucha is een presentatievorm waarin elke spreker aan de hand van 20 slides een presentatie geeft. Elke slide mag 20 seconden worden toegelicht. Door deze presentatietechniek van 20x20 duurt een presentatie dus slechts 6 minuten en 40 seconden. Een ideale vorm om in vogelvlucht een beeld te krijgen van het aanbod van verschillende toetsaanbieders. De volgende toetsaanbieders zullen presenteren tijdens deze sessie:
Prijs
Tot 31 december Tijdelijk verlengd tot 20 januari |
Vanaf 21 januari | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo congressen* | €245 | €295 |
Reguliere prijs | €295 | €345 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Vraag hier geheel vrijblijvend een offerte aan.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
IB'er van het jaar
Tot en met vrijdag 18 november 2022 kon jij jouw favoriete IB'er nomineren. Dank voor jouw nominatie!
De deskundige vakjury zal na een zorgvuldige selectie procedure een winnaar kiezen.
Op de Landelijke IB-conferentie wordt de winnaar van 'IB'er van het jaar 2022-2023' bekend gemaakt.
Jury IB'er van het jaar:
- Wim Meijer (voorzitter)
- Vivian van Alem
- Dian Fluijt
- Luc Greven
- Manon Kok (secretaris)
TIB
De Landelijke IB-conferentie wordt mede mogelijk gemaakt door het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB).
Nog geen lid? Je kunt nu laagdrempelig kennismaken met dit vakblad; een absolute must-have voor elke IB'er én KC'er. Ga voor meer informatie naar www.tijdschriftib.nl
Informatiemarkt 2023
1801 jeugd & onderwijsadvies 1801 jeugd & onderwijsadvies is er voor kinderen en jongeren die – tijdelijk of langdurig – een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Samen met de ouder(s) en de school onderzoeken we hoe we de leerling het best kunnen helpen. Met onze uitgebreide kennis en ervaring maken wij ingewikkelde problemen inzichtelijk en dragen we passende oplossingen aan. Daarna gaan we samen aan de slag, zoveel mogelijk in de veilige omgeving van de eigen school. |
|
Acco Learn Of je nu een boek induikt of online een sprintje trekt, met Acco Learn leer je verder. Een complete leerervaring met ons brede aanbod aan educatief en wetenschappelijk les- en studiemateriaal. Wij vinden het belangrijk dat je blijft leren en ontwikkelen in jouw vakgebied. Acco Learn maakt daarom leren toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Kom langs bij de stand van Acco Learn! |
|
Actief leren lezen (Kluitman Educatief) Actief Leren Lezen ® is een nieuwe leesmethode voor groep 3 die is ontwikkeld door leerkrachten. De kracht van de methode is eenvoud: wat hebben leerlingen écht nodig om te leren lezen? Kluitman Educatief heeft een jarenlange ervaring, en maakt van haar expertise gebruik met haar kinderboekenschrijvers, illustratoren en vele leerkrachten in het basisonderwijs. Ga naar onze stand en laat u voorlichten over deze sprankelende nieuwe leesmethode. www.actieflerenlezen.nl |
|
AMN - Doorstroomtoets (Eindtoets) & Aansluiting PO-VO AMN biedt inmiddels al 6 jaar de meest adaptieve eindtoets aan. Samen met professionals uit het onderwijs ontwikkelen we testen en toetsen die een objectief en compleet beeld van leerlingen geven. De komst van de doorstroomtoets verandert daar niets aan: we bieden een adaptieve toets die in korte tijd (slechts twee uur) een objectief beeld geeft van het taal- en rekenniveau. De combinatie met Aansluiting PO-VO (gedrag, houding, interesses en vaardigheden) maakt het beeld compleet. Het resultaat wat we terugkrijgen uit het werkveld? Een helder schooladvies zonder gedoe. Meer weten? Kom naar ons toe op de infomarkt of kijk op www.amn.nl/onderwijs. |
|
A-VISION - ROUTE 8 A-VISION is er voor iedereen die op zoek is naar een passende plek in het onderwijs of in de maatschappij. Vanuit die missie ontwikkelen wij innovatieve, adaptieve tests en bieden wij diagnostiek, advies en begeleiding bij leer- en ontwikkelingsvraagstukken. Bekende producten van ons zijn de ROUTE 8 eindtoets (straks: doorstroomtoets) en onze Adaptieve Digitale Intelligentietest (ADIT). Onze IT-zorgvoorziening SPRINT biedt thuiszitters met ASS of hoogbegaafdheid een plek voor persoonlijke groei en talentontwikkeling. Kom bij ons langs op de informatiemarkt of kijk op www.a-vision.nu |
|
Uitgeverij Betelgeuze Uitgeverij Betelgeuze publiceert sinds 2005 les- en instructiemateriaal voor het primair- en voortgezet onderwijs. Het lesmateriaal is speciaal ontwikkeld voor leerlingen die problemen ondervinden met lezen, schrijven en rekenen. (Dyslexie, dyscalculie en autisme) Het lesmateriaal is gebaseerd op het analyseren, toetsen en doelgericht remediëren en compenseren middels gerichte oefeningen. www.uitgeverijbetelgeuze.nl |
|
Boom test onderwijs Kinderen en leerkrachten verdienen betere toetsen. Dat is onze overtuiging. Daar werken we bij Boom test onderwijs iedere dag aan. We vinden dat je met de toetsresultaten meer moet kunnen en dat toetsen moeten aansluiten bij de ontwikkeling van het individuele kind. Daarom ontwikkelen wij toetsen waarmee je kinderen op het door jou gekozen moment kunt volgen, de resultaten inhoudelijk kunt analyseren en waar nodig verdiepend kunt toetsen. Benieuwd naar ons aanbod? Wij informeren je graag! www.boomtestonderwijs.nl en www.boomlvs.nl. |
|
Centraal Nederland We zien graag iedereen tot zijn recht komen. Om dat te bereiken werkt Centraal Nederland samen met professionals in het onderwijs aan de ontwikkeling van scholen, schoolleiders, leraren én natuurlijk kinderen. Wij bieden expertise in onderwijsadvies, schoolontwikkeling en leerlingbegeleiding. Daarnaast kunnen we door observaties en onderzoek leer- en gedragsproblemen bij kinderen in kaart brengen. Als zorgaanbieder vanuit de Jeugd GGZ hebben wij specialisten in huis voor diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen en dyslexie. |
|
Cito | Samen voor krachtig onderwijs Je ziet je leerlingen bijna elke dag. Ziet hun kwaliteiten. Volgt ze in hun ontwikkeling. Wij helpen jou met de juiste ondersteuning zodat jij tijdig kunt bijsturen, inzicht krijgt in talenten en mogelijkheden en een passend schooladvies kunt geven. Met het nieuwe volgsysteem Leerling in beeld staat een meer dan volwaardige opvolger voor je klaar: - nieuwe adaptieve toetsen voor de kernvakken - mogelijkheden voor het volgen van sociaal-emotioneel en executief - nieuwe rapportages met focus op groei - verdiepende instrumenten - én vanaf 2023-2024: de nieuwe Leerling in beeld-doorstroomtoets Neem alvast een kijkje op cito.nl/leerlinginbeeld. Graag tot ziens! |
|
Dia | Toetsen om verder te komen Iedere leerling ontwikkelt zich en kan groeien, ongeacht zijn of haar niveau. Met Dia kun je ontwikkeling volgen en groei in beeld brengen. Naast de Dia-eindtoets, straks de Doorstroomtoets, voor het basisonderwijs zijn er volgtoetsen en een leerlingvolgsysteem, compleet met toetsen vanaf groep 3 en doorlopend tot in het voortgezet onderwijs. Aansluitend op de toetsen is er Diaplus met oefenmateriaal op maat en handvatten voor didactisch handelen. Is jouw school ook klaar voor groei op maat? www.diataal.nl |
|
E-WISE Met ons ruime aanbod van 400+ online cursussen voor professionals in het po, vo en mbo, valt er altijd wel iets te kiezen dat aansluit bij de eigen leerbehoeftes. In samenwerking met de beste docenten worden actuele onderwerpen besproken die de praktijk niet uit het oog verliezen. Zo kan kennis die vandaag wordt opgedaan, morgen meteen in de klas worden toegepast! Met een abonnement krijg je onbeperkt toegang tot ons cursusaanbod. www.e-wise.nl |
|
Fenom Ontwikkelkracht ONTWIKKEL. Wij zijn er van overtuigd dat duurzame ontwikkeling ontstaat door aan te sluiten bij de onderwijspraktijk en de kwliteiten die daar al aanwexig zijn. We werken waarderend met leerkrachten , IB/KC en directeuren zodat zij leerlingen kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling. KRACHT. Weken met Fenomenen brengt energie, plezier en beweging. Vanuit een ontwikkelvraag ontwerken we samen een traject waarin we leerlingen en onderwijsprofessionals in hun kracht zetten. Fenom is sinds 2022 onderdeel van B&T. |
|
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum biedt met het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH) een complete online toolkit voor het herkennen en begeleiden van begaafde leerlingen in groep 1 tot en met groep 8. Het bevat de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie en wordt ondersteund met diverse (verdiepings)-cursussen. Daarnaast heeft Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum boeken, tijdschriften en spellen die de IB’er ondersteunen in de dagelijkse schoolpraktijk. |
|
IEP | Bureau ICE Volgtoetsen moeten leerlingen helpen in hun ontwikkeling en niet afrekenen. Dat is waar wij als IEP voor staan. Met het IEP Leerlingvolgsysteem kies je voor een leergerichte aanpak waarbij je samen met de leerling kijkt naar de ontwikkeling op het gebied van taal, rekenen maar ook leeraanpak, creatief vermogen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Het digitale volgsysteem kijkt de toetsen na en maakt voor jou de analyses. Hierdoor kun jij met je leerling de volgende ontwikkelstap bepalen. Kom kennismaken op de informatiemarkt of ga naar bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-leerlingvolgsysteem. |
|
Instondo Instondo biedt actieve ondersteuning aan onderwijsprofessionals. Instondo is actief op verschillende terreinen zoals Passend Onderwijs Magazine, Tijdschrift voor Intern Begeleiders en Tijdschrift voor Orthopedagogiek. De TIBtools bieden handzame en praktische instrumenten voor onderwijsprofessionals. Daarnaast organiseert Instondo verschillende congressen, zoals de Week van de Intern Begeleider, het congres 'Passend Onderwijs in 1 dag', het congres 'Onderwijs, Ouders en Jeugdhulp' en de IBdag. Meer informatie vindt u op onze website www.instondo.nl. |
|
Instondo Academy Instondo Academy biedt verschillende trainingen voor professionals in het onderwijs. Trainingen die aansluiten bij de nieuwste inzichten en veranderingen binnen het onderwijs. Bij de trainingen staat interactie, persoonlijke feedback en begeleiding voorop. Er wordt gewerkt met eigen ingebrachte casuïstiek en ervaringen welke u helpen de geleerde kennis en handvatten te koppelen aan uw eigen praktijk. Meer informatie vindt u op onze website www.instondo-academy.nl |
|
AV1-robot van Kind & Ziekenhuis Sommige kinderen kunnen door hun ziekte of aandoening minder vaak naar school dan andere kinderen. Of ze moeten naar het ziekenhuis. Dan is het belangrijk dat hun leven wel gewoon doorgaat. Dat ze meedoen. In de klas, maar ook op het schoolplein en daarbuiten. Met de gratis AV1-robot ‘Mijn Bondgenoot’ van Stichting Kind & Ziekenhuis kan dat! Hun klasgenoten nemen ze overal mee naartoe. Meer weten? Bezoek de stand van Kind & Ziekenhuis en No Isolation, of ga naar www.mijn-bondgenoot.nl |
|
Leeruniek In het dashboard van Leeruniek heeft iedereen - van intern begeleider, leerkracht tot directeur - zicht op de brede ontwikkeling van leerlingen, groepen en de school als geheel. Je ziet in één oogopslag hoe de verschillende niveaus ervoor staan, wat de trends zijn en waar de onderwijsbehoeftes liggen. Zo krijgen scholen meer tijd voor mensenwerk, dat het verschil maakt. Leeruniek wil het fundament van iedere basisschool versterken, zodat elk kind de kans krijgt om zich naar zijn of haar volledige potentieel te ontwikkelen. Inmiddels is al 1 op de 5 scholen in Nederland aangesloten. Meer informatie? www.leeruniek.nl |
|
LeximaLexima Goed kunnen lezen, schrijven en rekenen zijn basisvoorwaarden om in onze informatiesamenleving goed te kunnen functioneren. Omdat dat niet voor iedereen even makkelijk gaat, bieden wij digitale programma’s aan die leerlingen hierbij ondersteunen. Onze software, trainingen en projectbegeleiding helpen als compleet programma om effectief en systematisch leesbevordering, geletterdheid, gecijferdheid en ondersteuning bij dyslexie voor elkaar te krijgen. Voor meer informatie zie www.lexima.nl. |
|
Met Sprongen Vooruit Dr. Julie Menne is bedenker en ontwikkelaar van het aantrekkelijke reken-wiskundeprogramma Met Sprongen Vooruit. De effectiviteit van Met Sprongen Vooruit is wetenschappelijk aangetoond. Leerkrachten maken vol vertrouwen passende, creatieve en slimme keuzes voor hun leerlingen. Het programma bestaat uit nascholing voor de leerkracht, reken-wiskundelessen, duurzaam rekenmateriaal en rekenspellen. Cursisten geven enthousiast terug dat de direct inzetbare en volledig uitgewerkte lessen meteen verschil maken in het begrip en het plezier met rekenen. Kom naar onze stand en ontvang een rekenspel. |
|
Opdidakt Opdidakt helpt kinderen en jongeren een goede start te maken in de maatschappij door ondersteuning te bieden wanneer zij vastlopen in hun ontwikkeling. Wij doen onderzoek naar leerproblemen, zoals dyslexie, dyscalculie en intelligentie. Ook geeft Opdidakt behandeling die gericht zijn op zowel didactisch als op sociaal-emotioneel gebied. Daarnaast ondersteunen we scholen bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Wij zijn actief op 35 locaties door heel Nederland. www.opdidakt.nl |
|
RID Ieder kind heeft eigen talenten en dromen. Je vol zelfvertrouwen ontplooien, dat gunnen wij iedereen. Vaardigheid in lezen, spellen en rekenen geeft je een vliegende start. Wij helpen hierbij met extra taal- en rekenkracht. Wij kijken door de ogen van het kind en bundelen krachten met ouders, school en gemeente. Wij vertalen wetenschappelijke expertise naar de praktijk. Met ruim 280 gedreven RID’ers helpen wij kinderen en scholen door heel Nederland met onze expertise. Zo maken wij samen de weg vrij voor talent. |
|
Rovict en Burgerschap Meten Het onderwijs is volop in ontwikkeling: technologie en data worden steeds belangrijker. Rovict gelooft dat technologie en inzicht in data kunnen zorgen voor meer ruimte voor onderwijs. Door te meten wat jij nodig hebt en door het verzamelen van gegevens eenvoudig en overzichtelijk te houden. Op de informatiemarkt vertellen we je graag meer over ‘Burgerschap Meten’. Deze tool stelt je in staat om burgerschapscompetenties van leerlingen te inventariseren en te analyseren. |
|
Schoolsupport Het Schoolsupport Team is present met adviseurs die je bijpraten over Rekensprint Online, Rekensprint Automatiseren, Rekensprint Getalbegrip, Rekenvlot, Steeds beter Rekenen, de Bareka Rekentoetsen, Spellingsprint 1 (én 2!), NT2-Praat mee!, de Voorlezer en diverse Taalspellen. Gebruik de hele maand juni de actiecode TIB23 voor je 10% congreskorting. Kijk en bestel op www.schoolsupport.nl/tib voor de actieproducten. Welkom! |
|
De Schrijfvriend Schrijven is de basis van elk vak. Met een onleesbaar handschrift lopen kinderen vast bij elk ander vak zoals taal, spelling en rekenen. Besef dat met een leesbaar handschrift de basis gelegd wordt voor succesvol leren. Stap ‘Aan Boord’ bij onze innovatieve en vernieuwende schrijfmethode. Geef betekenis terug aan een mooi en leesbaar handschrift en je zult zien dat jouw leerlingen groeien in zelfvertrouwen en plezier in leren. Meer informatie: www.deschrijfvriend.nl |
|
TimeTEX Onderwijsmateriaal “Zo leven leerkrachten en docenten prettiger!” Ons motto klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is écht zo. De Duitse uitgeverij TimeTEX HERMEDIA ontwikkelt en verkoopt sinds 1992 met groot succes een omvangrijk assortiment leerhulpmiddelen, die de dagelijkse praktijk van leerkrachten, intern begeleiders en pedagogisch medewerkers een stukje aangenamer maken. Sinds 2021 beschikt TimeTEX over een prachtige webshop speciaal gericht op het Nederlandse onderwijsveld. www.timetex.nl |
|
Woordhelder Woordhelder biedt oplossingen bij leesuitdagingen. Onze compenserende en remediërende producten maken het leven van dyslectische kinderen, studenten en volwassenen iedere dag een beetje makkelijker. U kan op onze stand TextAid, ClaroRead, Taalblobs en de Zuid-Vallei bekijken en uitproberen. Kijk voor meer informatie op onze website www.woordhelder.nl |
|
ZIEN in de Klas ZIEN in de Klas is een onderwijsadviesbureau. Onze missie is alle klassen gelukkig ZIEN door te investeren in goed onderwijs. De basis hiervoor is een goede relatie tussen de leraar en de leerlingen. Wij richten ons op het meebouwen aan een sterke basis binnen de school, zodat zoveel mogelijk leerlingen kunnen profiteren van het onderwijsaanbod. Samen kijken we naar wat leerlingen wél kunnen en werken we aan een optimale basisondersteuning. Handelingsgericht- en oplossingsgericht werken staan bij ons centraal. |
Wij vroegen de sprekers van de Landelijke IB-conferentie of zij de presentatie van hun bijdrage aan het congres willen sturen als naslagwerk voor de congresbezoekers. Verschillende sprekers hebben dit beschikbaar gesteld. Hieronder zie je welke hand-outs beschikbaar zijn om te downloaden.
Spreker | Onderwerp | Download |
Karen Heij | Over de zin en onzin van toetsen | Presentatie |
Martin Ooijevaar |
Leren van toetsen | Presentatie |
|
Visgraat diagram | |
|
Visgraat (leeg) | |
Petronette Castrop | Processen in kaart, verspilling eruit! | Presentatie |
Marthe Schneiderberg | Traumasensitief onderwijs | Presentatie |
José Schraven | Zo leer je kinderen lezen en spellen | |
Tjip de Jong & Luc Greven | Podcast | Beluister hier de podcast |
Anouk Brouns | Kleuters, wordt hier geleerd? | Presentatie |
Peter de Vries | Effectief en efficient samenwerken met ouders | Website Peter met veel info |
Rob Martens | Motivatie en spel | |
Marcel Peters & Nicolette Simons | Praktische verdieping op doelgericht werken | Handout |
Richard de Hoop | Van toetsbeleid naar onderwijsvisie, jamming! | Speciale website voor IB |
Toetsaanbieders: | ||
A-VISION - ROUTE 8 | ||
Boom LVS | ||
Bureau ICE | ||
Cito | Presentatie | |
Dia |
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM EDE GLD
De Landelijke IB-conferentie 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: