
Week Intern Begeleiden 2025
Het enige rondreizende onderwijscongres van Nederland!
De Week Intern Begeleiden 2025 is hét rondreizende onderwijscongres voor intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren. Ook dit jaar hebben we weer een divers programma voor je klaar staan in Zwolle, Utrecht, Eindhoven én Rotterdam. Ben jij er ook bij?
Schrijf je nu in voor een locatie naar keuze en maak je klaar voor een dag vol inzichten én inspiratie voor IB'ers en KC'ers!
Enkele hoogtepunten van het programma:
-
Inclusief onderwijs en de paradox van gastvrijheid
Sofie Sergeant, hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht, verkent de balans tussen gastvrijheid en grenzen stellen in het onderwijs. -
Van datateams naar beter onderwijs
Myrte Maathuis (Expertis) en Kim Schildkamp (Universiteit Twente) presenteren hoe datateams kunnen bijdragen aan verbeterde leerprestaties en welzijn van leerlingen. -
De beschermende rol van de IB/KC'er in het voorkomen van schooluitval
Evelien Keppel en Angelique van der Mast laten zien hoe je als intern begeleider een beschermende rol kan hebben in het voorkomen van schooluitval. -
Effectieve samenwerking met ouders
Peter de Vries, expert ouderbetrokkenheid, deelt inzichten over hoe je een sterke samenwerking met ouders opbouwt en hen actief betrekt bij de ontwikkeling van hun kind. -
Psychologie van het overtuigen
Sharon Kroes, voormalig wereldkampioen debatteren, biedt inzichten in effectieve communicatie en overtuigingskracht binnen het onderwijs.
De dagen worden wederom geleid door onze graaggeziene dagvoorzitter Marcel van As, onderwijsadviseur met ruime ervaring in het primair en speciaal onderwijs.
Zwolle, Utrecht, Eindhoven & Rotterdam
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
09:30 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:15 | Opening | Marcel van As | Welkom door de dagvoorzitter |
10:15 - 11:00 | Keynote 1 | Sofie Sergeant | Inclusief onderwijs en de paradox van gastvrijheid |
11:00 - 11:30 | Koffie/thee | ||
11:30 - 12:15 | Inspiratiesessies | Myrte Maathuis & Kim Schildkamp | Van datateams naar beter onderwijs |
Evelien Keppel & Angelique van der Mast | De beschermende rol van de IB/KC'er in het voorkomen van schooluitval | ||
Elsbeth Kuysters | Mentale gezondheid op school | ||
Alice Visschedijk | Preventieve dyslexiezorg | ||
Spreker volgt | |||
12:15 - 13:15 | Netwerklunch | ||
13:15 - 14:45 | Verdiepingssessies | Maaike van Hal | Communiceer slimmer (en leuker) door te tekenen |
Peter de Vries | Lastige ouders bestaan niet | ||
Violet Best, Claudia Krivec & Els de Marcas | Werken vanuit je morele kompas | ||
Jelte de Jongh | Strategische onderwijskwaliteit - een praktische insteek | ||
Spreker volgt | |||
14:45 - 15:10 | Pauze | ||
15:10 - 15:55 |
Keynote 2 | Sharon Kroes | Psychologie van het overtuigen |
15:55 - 16:00 | Afsluiting | Marcel van As |
Locatie
Maandag 3 november 2025 - Zwolle (Schouwburg Odeon)
Maandag 10 november 2025 - Utrecht (Cursus- en vergadercentrum Domstad)
Zwolle, Utrecht, Eindhoven & Rotterdam
Sprekers
Hieronder vind je een overzicht van de sprekers op de komende editie van de WIB:

Marcel van As
Dagvoorzitter
Natuurlijk is Marcel ook dit jaar weer onze dagvoorzitter. Met zijn bevlogenheid en enthousiasme verbindt hij de lezingen en thema's van de WIB aan elkaar en verzorgt hij opnieuw de rode draad door de dag.
Marcel van As is momenteel werkzaam als onderwijsadviseur. Hij heeft jarenlange werkervaring in het PO, SO en VSO als leerkracht, teamleider zorg en directeur.
Hij schreef onder andere de TIBtool Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties. Naast zijn werk in het onderwijs is hij in zijn vrije tijd op het podium te vinden bij stichting BOV (Bergse Operette Vereniging). Hij speelde al grote rollen in o.a. de musical Aïda en in de aankomende voorstelling Oliver!

Sofie Sergeant
Inclusief onderwijs en de paradox van gastvrijheid
In deze keynote bouwt Sofie Sergeant verder op het werk van Jacques Derrida. De Franse filosoof benadrukt de paradox die inherent is aan gastvrijheid: om gastvrijheid te bieden, moet je grenzen stellen. Sofie onderzoekt wat deze paradox betekent voor gastvrijheid binnen onderwijs. Van hieruit maakt Sofie verbinding met het concept ‘de derde ruimte’. Inclusief onderwijs betekent volgens haar niet: verwelkom alle leerlingen in de reguliere klas en ga dan op dezelfde vertrouwde voet verder.
Tot slot neemt Sofie het publiek mee in hoe inclusief onderwijs de hefboom kan zijn voor kwalitatief goed onderwijs, voor elk kind, voor elke jongere. En waarom dit gepaard gaat met inclusieve pedagogiek, met samenwerking, autonomie en werkplezier voor onderwijsprofessionals.
Sofie Sergeant is hogeschoolhoofddocent Burgerschap & Inclusie aan de Hogeschool Utrecht, verbonden aan het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en het Lectoraat Jeugd.
Huidige onderzoeks- en onderwijsprojecten cirkelen voornamelijk rondom het vraagstuk en de implementatie van inclusief onderwijs. Samen met studenten, met kinderen, ouders en onderwijsprofessionals wil Sofie inspireren en ondersteunen richting inclusief onderwijs, scholen waar elk kind kan leren, en waarbij ontmoeting en samenwerking centraal staan. Het onderzoekswerk dat Sofie verricht is altijd inclusief en actiegericht: samen met de mensen waarover het gaat, en gericht op positieve verandering in de praktijk.

Myrte Maathuis & Kim Schildkamp
Van datateams naar beter onderwijs
Hoe kunnen we de leerprestaties van leerlingen verbeteren? Hoe kunnen we het welbevinden van leerlingen verbeteren? Hoewel scholen over veel data beschikken, worden beslissingen om het onderwijs te verbeteren nog vaak gebaseerd op aannames, anekdotes en onderbuikgevoelens.
De Universiteit Twente ontwikkelde de Datateam®methode om data zoals toetsresultaten, doorstroomgegevens en observaties in de klas, effectief te gebruiken om concrete vraagstukken op te lossen en zo het onderwijs te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat het werken met data kan leiden tot beter onderwijs en betere leerlingresultaten. Tijdens deze sessie maakt u kennis met de datateam methode en gaan we in op de diverse vormen van data die u hierbij kunt gebruiken. Tevens delen we de onderzoeksresultaten van meer dan 15 jaar werken met datateams.
Myrte Maathuis (MA) is werkzaam als onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. In de afgelopen twaalf jaar heeft Myrte vanuit een wetenschappelijke achtergrond in het voortgezet onderwijs lesgegeven en onderzoek gedaan, met passie voor leerlingen en voor evidence-informed werken. Vanuit Expertis Onderwijsadviseurs begeleidt zij scholen in het PO en in het VO op het gebied van pedagogisch en didactisch handelen en bij het werken met de door Prof. Dr. Kim Schildkamp ontwikkelde Datateam®methode in de dagelijkse schoolpraktijk. Ze begeleidt en ondersteunt hen in het vertalen van data naar concrete handvatten voor de lespraktijk, en het duurzaam ontwikkelen van datageletterdheid binnen het team. Voor meer informatie: https://expertis.nl/adviseurs/myrte-maathuis/
Prof. Dr. Kim Schildkamp is hoogleraar aan de faculteit Behavioural, Management, and Social Sciences van de Universiteit Twente. Ze is afdelingshoofd van ELAN, de vakgroep voor docentontwikkeling, waar ook de lerarenopleidingen van de UT onder vallen. Haar onderzoek richt zich op (professionele ontwikkeling in) datagebruik, AI en formatief toetsen. Op dit moment richten verschillende van haar projecten zich bijvoorbeeld op het ondersteunen van docenten in het gebruiken van AI het onderwijs. Voor haar onderzoek werkt ze vaak intensief samen met schoolbesturen en scholen. Ze heeft zogenoemde Datateam®methode ontwikkeld. Deze professionaliseringsinterventie wordt gebruikt in verschillende landen, waaronder in Zweden, België en de Verenigde Staten. Deze methode heeft de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL) best research-practice award gewonnen. Ook werkt ze voor het nationale groeifonds programma Npuls. Hier leidt ze een project op het gebied van data- en AI-geletterdheid voor docenten en studenten. Tevens werkt ze als als visiting professor bij SePU, the University of Inland Norway. Hier onderzoekt ze hoe leerlingen betrokken kunnen worden bij het gebruiken van data. Ze is de past president van ICSEI (International Congress on School Effectiveness and Improvement). Voor meer informatie: https://people.utwente.nl/k.schildkamp

Evelien Keppel & Angelique van der Mast
De beschermende rol van de IB/KC’er in het voorkomen van schooluitval
Als IB/KC’er ondersteun je leerkrachten in het verzorgen van goed onderwijs waaraan alle leerlingen optimaal kunnen deelnemen. Helaas blijkt er een steeds grotere groep leerlingen uit te vallen binnen het onderwijs, de zogenoemde thuiszitters. Leerlingen vallen niet opeens uit, hier gaat vaak een jarenlang proces aan vooraf. Sommige signalen zijn duidelijk; moeite met naar school gaan, negatief gedrag, oplopend verzuim. Andere signalen zijn veel subtieler, maar des te belangrijker om te herkennen.
In deze interactieve inspiratiesessie krijg je handvaten aangereikt hoe jij vanuit jouw rol als IB/KC’er de leerkracht kunt ondersteunen in het tijdig herkennen van deze signalen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden schetsen we vanuit welk concreet handelen de leerkracht eerder in het proces het tij voor de leerling kan keren. Zonder de leerkracht daarbij te overspoelen met allerlei aparte aanpakken of interventies. Ook is er ruimte voor vragen wanneer je op je school al te maken hebt met een thuiszittende leerling.
En het mooie is; bewust werken aan het voorkomen van schooluitval, daar profiteren alle leerlingen van!
Evelien Keppel is 23 jaar werkzaam binnen het onderwijs; van leerkracht naar intern begeleider naar kwaliteitszorg. Als onderwijsadviseur begeleidt zij scholen in het verzorgen van goed onderwijs voor alle leerlingen. Ook is zij werkzaam als onderwijstrainer bij Het Leerinstituut, met als expertise het pedagogisch-didactisch handelen vanuit hoge verwachtingen. Evelien is ervan overtuigd dat elke leerling wil en kan leren en je hier als leerkracht enorm het verschil in kunt maken. Naast onderwijsprofessional is Evelien moeder van een thuiszitter.
Angelique van der Mast is eigenaar van praktijk Julijn in Delft waarin zij ouders van (hoogbegaafde) gevoelige intense kinderen begeleidt en adviseert. Ze schrijft en deelt veelvuldig over onderprikkeling, aangezien dit nog te vaak niet herkend wordt als grote factor in het overbelast raken – en uiteindelijk op school uitvallen - van kinderen. Angelique is tevens moeder van een thuiszitter.

Elsbeth Kuysters
Mentale gezondheid op school – Hoe jij als IB’er het verschil maakt
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich veilig, begrepen en mentaal sterk voelen in de klas? Hoe ondersteun je leerkrachten in het omgaan met emoties en gedachten van kinderen, zonder extra werkdruk te creëren? Elsbeth Kuysters, psychologe en oprichter van ANBI-stichting Saarisnietgek, deelt haar inzichten over het belang van mentale gezondheid op de basisschool. Vanuit preventie en normalisatie laat ze zien hoe je als IB/KC’er een sleutelrol kunt spelen in het creëren van een veilige leeromgeving waarin kinderen écht tot ontwikkeling komen.
Tijdens deze inspirerende sessie ontdek je:
-Waarom aandacht voor mentale gezondheid essentieel is voor leerprestaties.
-Hoe je leerkrachten ondersteunt bij het bespreekbaar maken van emoties, zonder extra taaklast.
-Praktische, laagdrempelige manieren om mentale gezondheid een plek te geven in de klas.
Wil jij concrete handvatten om leerkrachten en leerlingen hierin te begeleiden? Sluit aan en maak het verschil!
Over Elsbeth
Elsbeth (1962) is psycholoog met meer dan 32 jaar ervaring en heeft gewerkt voor diverse onderwijsinstellingen. Ze is schrijver, spreker en geeft lezingen over mentale gezondheid bij jongeren. Ze schreef hier o.a. over in het vakblad TIB en in februari 2025 kwam de cursus ‘Mentale gezondheid in de klas, welke rol pak je als IB’er?’ bij E-wise uit.
Elsbeth is mede-oprichter van de stichting Saarisnietgek, die zich inzet voor het bespreekbaar maken van mentale gezondheid bij kinderen van 10-12 jaar. Ze ontwikkelde het eenmalige magazine Saarisnietgek, dat op basisscholen wordt gebruikt in de bovennbouw.
In haar vrije tijd is Elsbeth een gepassioneerd lezer, wandelaar en moeder van dochter Sara.

Alice Visschedijk
Preventieve Dyslexiezorg: De kracht van vroegtijdige samenwerking
Leerlingen met leesproblemen moeten eerst langdurig uitvallen voordat ze in aanmerking komen voor specialistische hulp. Daarnaast moet er sprake zijn van gedocumenteerde extra begeleiding - pas dan kan een leerling doorverwezen worden naar vergoede dyslexiezorg. Het kan een hele uitdaging zijn om dit goed vorm te geven. Ondertussen raakt het kind gedemotiveerd en loopt het steeds verder achter.
In deze lezing ontdek je een vernieuwende aanpak waarbij je niet wacht, maar direct handelt zodra er signalen zijn van lees- en spellingproblemen. Preventieve Dyslexiezorg brengt de behandelaar naar de klas, waar deze samenwerkt met de leerkracht aan gerichte interventies. Het resultaat? Minder risicoleerlingen worden uiteindelijk doorverwezen naar vergoede dyslexiezorg, minder frustratie bij de kinderen en beter aanbod op school t.a.v. lees- en spellingproblemen.
Je leert tijdens deze sessie:
• Hoe de preventieve aanpak werkt
• Wat dit betekent voor jouw school en leerkrachten
• Hoe je dit kunt organiseren en financieren
• Welke resultaten je kunt verwachten
Deze lezing is relevant voor iedereen die op zoek is naar effectievere manieren om leerlingen met lees- en spellingproblemen te ondersteunen. Na afloop ga je naar huis met nieuwe ideeën om met de aanpak van lees- en spellingproblemen aan de slag te gaan.
Alice Visschedijk werkte jarenlang als taal-/dyslexiespecialist in het voortgezet onderwijs. Momenteel is ze werkzaam als onderzoeker bij het Expertisecentrum Nederlands en als projectmedewerker van Dyslexie Centraal.

Maaike van Hal
Communiceer slimmer (en leuker) door te tekenen
Iedereen kan tekenen, ja ook jij.
De spullen liggen al voor je klaar. Pak een vel, haal de dop van een stift, neem een potlood in de hand en doe met me mee!
Tijdens deze inspiratiesessie starten we bij de tekenbasis en werken verder naar:
* Hoe teken je verschil tussen leerkracht, ouders en kinderen in verschillende leeftijden?
* Hoe teken je emoties?
* Hoe teken je begrippen?
Om van daaruit verder te gaan met hoe je tekenen kunt inzetten in gesprekken met kinderen. Zo leer je dat tekenen jou kan ondersteunen bij je werk als IB/KC.
En dit alles: op een simpele manier!
Jouw vers verworven skills kun je direct inzetten in gesprekken met kinderen of bijvoorbeeld een brainstormsessie met je team. En vooral die kinderen zijn een perfect publiek en meteen jouw grootste fan, geloof me! Wie weet krijg je zó de smaak te pakken, dat je, terug op school, aan de slag gaat met het tekenen van jullie ondersteuningsplan…
Dus, communiceer slimmer, want een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Maaike van Hal was 22 jaar leerkracht in het basisonderwijs, waarvan 10 jaar als intern begeleider. Nu werkt zij als ondersteuningscoÖrdinator in het VO.
6 jaar geleden ontdekte zij zakelijk tekenen, door een praatplaat te maken voor nieuwe ouders op haar basisschool. Nu tekent zij als illustrator voor TIB, tekent voor scholen en bedrijven de missie/visie, schoolplan of jaarplan en maakt zij AanTekeningen bij sprekers op congressen en studiedagen als MaaikeVisuals.

Peter de Vries
Lastige ouders bestaan niet
Kinderen ontwikkelen zich beter bij een goede samenwerking met ouders. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken enzovoort. In een interactieve lezing neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.
Peter de Vries is te zien in Utrecht, Eindhoven & Rotterdam
Peter de Vries was bijna tien jaar leraar in het basis- en gespecialiseerd basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking. Lange tijd werkte hij als principal consultant ouderbetrokkenheid bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies en ontwikkelde daar het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’. Nu is hij zelfstandig expert op het gebied van ouderbetrokkenheid en doet promotieonderzoek hiernaar aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Daarnaast is hij lector ‘School en Ouders’ aan Academica in Amsterdam. Peter heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan. Zie ook: www.peterdevries.nu.

Violet Best, Claudia Krivec & Els de Marcas
Werken vanuit je morele kompas
Hoe neem jij beslissingen in je werk? Waar baseer je die op? En hoe zorg je ervoor dat je keuzes bijdragen aan ‘het goede’ in onderwijs? Hoe ga je om met alle belangen en morele dilemma’s van elke dag?
Betekenisvolle verandering begint bij professionals die met overtuiging en inzicht richting geven aan hun werk. Dat vraagt praktische wijsheid: gevoel voor wat er speelt, inzicht in wat er kan én ook de moed om eigenwijs te zijn.
In deze workshop maak je samen werk van normatieve reflectieve professionalisering: een manier om bewuster en onderbouwd te handelen in je dagelijkse schoolpraktijk.
We onderzoeken samen hoe je als professional stevig(er) in je schoenen kunt staan bij moeilijke pedagogische vraagstukken waar jij en je team voor staan.
✅ Welke (onbewuste) normen en waarden je werk sturen.
✅ Hoe deze bij kunnen dragen aan jóuw praktische wijsheid..,
✅…, en hoe je hierin je team mee kunt nemen.
Door middel van interactieve opdrachten onderzoek je wat het werken met waarden voor jou kan betekenen en waar je krachten en valkuilen liggen. Zo versterk je je professionele identiteit en draag je bij aan goed onderwijs dat niet alleen deugt, maar ook écht impact heeft.
Doe mee en ontdek hoe je richting kunt geven aan je werk vanuit jouw morele kompas!
Violet Best is Teamcoördinator & Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN
'Ik heb rijke ervaring opgedaan als leerkracht, intern begeleider en locatiedirecteur -op diverse scholen- met verschillende onderwijsconcepten binnen het primair onderwijs. Vanuit mijn huidige rol als teamcoördinator leef ik voor dat verbinden en aandachtige betrokkenheid belangrijk zijn om open en eerlijk de dialoog aan te gaan met elkaar, over ons onderwijs en alles wat ons bezighoudt in leven en werken.
Mijn pedagogenhart klopt voor verbinding; om betekenisvolle bruggen te slaan tussen collega’s, studenten en onze opdrachtgevers in onderwijs en jeugdzorg. Ik geloof in gezamenlijke ontwikkeling en leven lang leren, om het goede te kunnen doen voor de jeugdigen in onderwijs en zorg.'
Claudia Krivec is Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN | Docent Filosofie & Ethiek Master Begeleidingskunde Hogeschool Rotterdam
'Ik ben sinds 2000 werkzaam als docent en onderwijsontwikkelaar in het HBO. Bijdragen aan de vorming van een normatieve reflectieve professional is de gemeenschappelijke noemer van al het onderwijs dat ik afgelopen jaren met collega’s ontwikkeld heb en ben gaan coördineren in de diverse opleidingen.
Filosofie betekent voor mij het verruimen van je blik op de wereld en het menselijk bestaan en in het nooit ophouden vragen te stellen bij wat vanzelfsprekend lijkt of wordt. Een activiteit die het meest plezierig, mooi en vruchtbaar is als ze in dialoog kan gebeuren. Het vertalen van filosofie naar jouw beroep en het uitdagen tot een persoonlijke, reflectieve houding tot dat beroep -met de bijhorende maatschappelijke opdracht- ervaar ik elke dag weer als een mooie uitdaging in het werken met professionals uit onderwijs en zorg. Om kansen te creëren het goede te doen, om de goede redenen.'
Els de Marcas is Docent Professionaliteit Ontwikkelen Master Pedagogiek HAN I Begeleidingskundige Optimus Primair Onderwijs
'Mijn roots liggen in het primair onderwijs, waar ik diverse rollen en functies vervulde. Deze ervaring neem ik elke dag mee als begeleidingskundige binnen Optimus PO.Als supervisor voor kwaliteitscoördinatoren en intern coach op alle lagen van de organisatie- van conciërge tot directeur- streef ik naar verbinding en ontwikkeling vanuit begeleidingskundige principes: van binnenuit- en van onderaf. Leren begint altijd vanuit mezelf. Hoe kunnen we allereerst de brug naar binnen slaan, om vanuit groeiend bewustzijn bruggen te slaan tussen collega’s, ouders en binnen teams. Mijn werk als docent op de master Pedagogiek wordt gevoed en verrijkt door de verbinding met de werkvelden onderwijs & jeugdzorg. Professionaliteit versterken doe je samen, dat is wat mij dagelijks voldoening en inspiratie geeft.'

Jelte de Jongh
Strategische onderwijskwaliteit – een praktische insteek
Steeds meer scholen maken de transitie naar strategisch onderwijskwaliteitsbeleid: van reactief naar proactief werken aan kwaliteit. Wil jij ook minder op de korte en meer op de (middel)lange termijn focussen?
Deze transitie is uitdagend, vooral omdat een brede aanpak nodig is. Alleen teams trainen, processen versterken, tools introduceren of een verbetercultuur stimuleren is niet genoeg. Een eenzijdige aanpak leidt vaak tot weerstand zonder de voordelen zichtbaar te maken.
Wat werkt wel? Een holistische aanpak met het klaver4model bijvoorbeeld. Dit model richt zich op vier pijlers: vaardigheden, processen, instrumenten en cultuur.
Deze sessie start met een theoretisch en wetenschappelijk kader, gevolgd door praktijkvoorbeelden van succesvolle scholen. Je krijgt een concrete zelfscan mee: met aandacht welk klaverblad kan jij nu snel de meeste groei realiseren op je school? Extra: praktijkvoorbeelden van AI voor de IB/KC’er t.b.v. strategische kwaliteit.
Samen met onderzoekers van MIT en Harvard onderzocht Jelte nieuwe technologieën voor gepersonaliseerd leren. Hij vindt dat het basisonderwijs gelijke kansen en groei mogelijk moet maken voor ieder kind. Het is een plek waar je een verschil kunt maken voor de toekomstige maatschappij. Vanuit die gedachte startte hij Leeruniek in 2015. Meer persoonlijke aandacht voor kinderen en meer regie en tijdswinst voor leerkrachten.
Vanuit Leeruniek werkt Jelte nu vooral met besturen die meer mensgericht en data-gesteund willen werken. Focus: hoe voed je een lerende cultuur en versterk je zo wendbaarheid en veerkracht van de hele organisatie? Verder coacht Jelte bestuurders en kwaliteitsteams, bijv. rondom de vierjaarlijkse beleidsplanning, versterking kwaliteitsstructuur en strategische HR-thema’s (welzijn, personeelsplanning of integratie kwaliteit & HR).

Sharon Kroes
Psychologie van het Overtuigen
Collega’s en leerlingen die slecht luisteren, een idee dat maar niet tussen de oren komt of een onstuitbare lawine aan kritiek: invloed in gesprekken komt nooit vanzelf. U bent de expert op de inhoud, maar hoe vertaalt u die expertise naar meer invloed? Want uiteindelijk telt ook voor u in de praktijk dat u niet alleen graag gelijk heeft, maar ook gelijk krijgt.
Tijdens de lezing Psychologie van het Overtuigen vertaalt u de belangrijke psychologische inzichten concreet naar uw dagelijkse werkpraktijk als intern begeleider. Aan de hand van Nobelprijswinnend onderzoek van onder andere Daniel Kahneman krijgt u meer grip op het verloop van gesprekken. U leert bijvoorbeeld hoe u zich wapent tegen de negativiteitsreflex, weerstand en emotie. Ontdekt hoe u zelf beter kunt luisteren en zorg dat anderen beter naar ú luisteren.
Sharon Kroes is partner bij Debat.NL. Hij spreekt op tal van podia en is veelgevraagd trainer tot ver onze landsgrenzen. Als oud-wereldkampioen debatteren kent de psychologie van overtuigingskracht weinig geheimen voor hem. Hij specialiseert zich in beïnvloeding, retorica en valse argumenten, drogredenen en Spreken als Obama. Zowel in binnen- en buitenland volop actief.
Prijs
Wel/Niet lid Instondo/LBBO* | Vroegboekkorting schooljaar '24/'25 |
Reguliere prijs schooljaar '25/'26 |
Lid Instondo (congres/tijdschrift)/LBBO | €325 | €350 |
Geen lid | €375 | €400 |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud-deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Vraag hiervoor een offerte aan voor een bezoek aan een locatie naar keuze!
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvingen deelnemers een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat is digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Informatiemarkt
Hieronder vind je een overzicht van sponsoren en standhouders tijdens de WIB 2025:
Sponsors
![]()
|
Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION) |
|
Cedeo |
De Week Intern Begeleiden 2025 wordt ook dit jaar mede mogelijk gemaakt door: