Reacties op zorgwekkende uitslagen PISA-onderzoek 2022
De resultaten van het PISA-onderzoek 2022, met de focus op reken- en leesvaardigheden, zijn nog verontrustender dan verwacht. De prognose van PISA in 2018 was dat een kwart van de Nederlandse 15-jarigen risico loopt het onderwijs te verlaten als laaggeletterde. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit nu al gaat om een derde.
Verschillende onderwijsprofessionals en -experts reageren op deze uitkomst. Zo ook Pedro De Bruyckere, onderwijsexpert en auteur, die het meetinstrument PISA bekritiseert, maar ook alarmeert dat er wel degelijk reden is tot bezorgdheid. "Er is kritiek op PISA als meetinstrument", merkt De Bruyckere op, "maar de slechte resultaten kunnen niet zomaar worden genegeerd. Het is een signaal dat we serieus moeten nemen." Hij benadrukt dat de uitdagingen in het onderwijsveld moeten worden aangepakt, ongeacht de discussies over meetmethoden.
Ook Anneke Smits en Erna van Koeven van het Windesheim Lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT delen in hun recente blog hun reactie op de teleurstellende PISA-uitslagen. Ze zoeken naar verklaringen en benadrukken het belang van een diepgaand begrip van de onderliggende oorzaken. "We moeten niet alleen de cijfers bekijken, maar ook begrijpen waarom de resultaten zo zijn. Pas dan kunnen we effectieve maatregelen nemen om het tij te keren", aldus Smits en Van Koeven.
De discussie over PISA als meetinstrument zal ongetwijfeld voortduren, maar de urgentie om de onderwijskwaliteit te verbeteren blijft centraal staan in het debat.
Het gehele betoog van Pedro De Bruyckere lees je op de site van het Blogcollectief Onderzoek Onderwijs. Het blog van Smits en Van Koeven lees je op de site van Geletterdheid & Schoolsucces.
Meer informatie over de PISA-resultaten en het advies van RID Taal Rekenen? Lees dan ook ons nieuwsbericht 'Lezen: jong geleerd, jong gedaan'.