Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding
Peter de Vries & Rob Gilsing (red.): Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding. Integraal perspectief op kind en jongere | Uitgeverij Coutinho, Bussum | 2023 | 294 p. | Prijs: 34,95 euro | ISBN 978 90 4690 808 2
‘Er is in beleid en praktijk veel aandacht voor het realiseren van een krachtige verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. Het proces om deze te realiseren loopt vaak (erg) moeizaam’, stellen de auteurs. Dat illustreren zij met twee voorbeelden. In 1970 publiceerde Sjoerd de Jong in tijdschrift Speciaal Onderwijs het artikel ‘De lomschool als orthopedagogisch centrum’, waarbij alle relevante, sectoroverschrijdende expertise op één plek was samengebracht. In de jaren 1973-1975 participeerde de recensent vanuit lom-school de Veenkampen in Emmen in het project ‘schoolmaatschappelijk werk’ van het ministerie van CRM (de driehoek: ouders, school en maatschappelijk werk). De participatie van de schoolmaatschappelijk werker bleek van groot belang. Toch is het er niet van gekomen.
Wat zijn dan de oorzaken van de moeilijk tot stand te brengen samenwerking? Bekendheid met elkaars velden? Vallen onder meer ministeries? Verschillen in cultuur en taal? Belangentegenstellingen? De vraag is vervolgens: hoe kan dit worden opgelost of adequater opgepakt? Daar proberen de auteurs in dit boek antwoord op te geven. In deel I staan zij stil bij waar het in de samenwerking om gaat. Vervolgens komt in deel II een aantal belangrijke uitgangspunten bij het werken aan een goede samenwerking aan bod. In deel III wordt ingezoomd op alle partijen die voor de samenwerking tussen jeugdigen en ouders, onderwijs en jeugdhulp van belang zijn. In deel IV eindigt het met de randvoorwaarden waaronder en kaders waarbinnen de samenwerking gestalte moet krijgen: relevante wetgeving en professionele standaarden waarmee professionals uit de verschillende domeinen mee te maken hebben. Verder is er op www.coutinho.nl/oojv extra studiemateriaal beschikbaar.
Het boek brengt veel nuttige informatie bij elkaar. Toch blijft het gevoel dat het toepassen in de praktijk van die samenwerking/verbinding wel meer kennis heeft opgeleverd, maar dat de complexe opdracht tot realisatie slechts met vallen en opstaan en in kleine stapjes te bereiken is. Soms bekruipt me zelfs het gevoel dat er weinig échte progressie is. Al met al een nuttig naslagwerk voor studenten, starters en ervaren professionals in het onderwijs, jeugdhulp en ouders.