Zicht op de les
Hannah Bijlsma: Zicht op de les. Het meten en verbeteren van leskwaliteit in het onderwijs | Uitgeverij Pica | 2024 | 264 p. | Prijs: €25,95 | ISBN 978 94 9333 618 6
Daniël Muys schrijft in het voorwoord: 'Het is bepaald geen geheim dat de kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraar.’ Het verbeteren van de leskwaliteit is van het grootste belang. Maar ja, hoe? Het meten van leskwaliteit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld door observatie, het bevragen van leerlingen, het meten van toegevoegde waarde via toetsen en door het afnemen van vragenlijsten. Dat is niet eenvoudig en vraagt om een goede balans tussen een valide en betrouwbare meting, meten wat belangrijk is, en hoe dat op een praktisch haalbare en efficiënte manier uit te voeren. Het boek van Bijlsma reikt een wetenschappelijk én praktisch overzicht aan van wat leskwaliteit meten in de klas betekent, waarom we het doen, hoe we het doen en wat de valkuilen zijn. Aan bod komen: wat is leskwaliteit; de leraar maakt het verschil; observeren kun/moet je leren; meten is weten; van ‘data’ naar informatie naar kennis; duurzame verbetering van leskwaliteit; evalueren en borgen; zicht op de les met Artificiële Intelligentie (AI); en toezicht op leskwaliteit. De auteur heeft eigen kennis en ervaringen uit haar onderzoeken en eigen onderwijspraktijk benut en zich laten inspireren door (toonaangevende) onderwijswetenschappers. Aan het eind van elk hoofdstuk staan de belangrijkste aandachtspunten kort en bondig op een rij. Daarnaast staan er drie vragen om binnen de (eigen) (school)organisatie te bespreken.
Samenvattend: het betreft een zeer relevant praktijkonderwerp, dat actueel en ‘lastig’ op te pakken is. Op een erg gedegen manier weet de auteur de vraagstukken helder te beschrijven en te onderbouwen. Haar eigen achtergrond – leraar en onderzoeker – vormt daarvoor een grondige basis. In haar ogen zijn focuspunten om leskwaliteit aan te pakken leiderschap (breed) en het adequaat om kunnen gaan met de micropolitieke gelaagdheid van een organisatie (omgaan met belangen). Het boek verdient een plek in elke school en bestuur. De bespreking met elkaar en de actie die daarop volgt worden zeer aanbevolen. Het gaat immers over onze leerlingen.