Subsidie aanvragen basisvaardigheden
De boodschap dat we als basisonderwijs een opdracht hebben ten aanzien van basisvaardigheden is bij veel scholen aangekomen. De opdracht die we hebben als scholen is nu helder en wettelijk onderbouwd. Het aangepaste inspectiekader met daarin OP0 heeft hier mede voor gezorgd. De standaard Basisvaardigheden, waarin Rekenen, Taalverzorging en Burgerschap worden omschreven, heeft ons focus gegeven. Niet op alle scholen heeft de focus echter bijgedragen aan de leergroei van leerlingen.
![](/media/5/_resized/tib_nieuwsbrief_-_subsidie_w912.png)
Er zijn tal van omstandigheden waarom scholen de leergroei niet kunnen verwezenlijken. Om scholen extra te ondersteunen, heeft het ministerie de Subsidie Verbetering Basisvaardigheden in het leven geroepen. We zetten de meestgestelde vragen op een rijtje!
Waar vraag ik deze subsidie aan?
Heel eenvoudig. Je gaat naar de website van de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). Hier vind je alle informatie over (het aanvragen van) deze subsidie. Onderaan de pagina vind je een groene knop naar het formulier om de subsidie voor jouw school aan te vragen.
Tot wanneer kan ik subsidie aanvragen?
Prioriteitsscholen en overige scholen die nog niet eerder deze subsidie hebben ontvangen, kunnen in de eerste ronde subsidie aanvragen van 10 april om 9.00 uur (Nederlandse tijd) tot en met 26 april 2024. In september is er een tweede aanvraagronde voor prioriteitsscholen die nog niet eerder deze subsidie hebben ontvangen.
Wat moet ik aanleveren bij de aanvraag?
Voor de aanvraag dien je enkel wat gegevens van de school door te geven. Wanneer de subsidie eenmaal is toegekend aan je school, dien je een plan van aanpak aan te leveren. Dit hoeft dus pas nadat je de subsidie aanvraagt.
Hoe maak ik een plan van aanpak?
Wanneer jouw school de subsidie daadwerkelijk gaat ontvangen, dien je de subsidie in te zetten voor het verbeteren van de basisvaardigheden op basis van een evidence-informed werkwijze. Evidence-informed werken wil zeggen dat je gebruikmaakt van kennis uit de praktijk, wetenschappelijk onderzoek en de schoolcontext om je onderwijs (t.a.v. de basisvaardigheden) te verbeteren. Voor de invulling van je plan kies je onderdelen van de Interventiekaart.